Business

Tidligere DR-direktør under anklage for kopivarer: Nu forsvarer han sig

Anne Black fastholder, at Netto har kopieret hendes designs. Men det er der ikke hold i, siger producenten, der før har været indblandet i kopisager.

I sidste uge anklagede Anne Black butikskæden Netto for at kopiere hendes produkter. Derefter valgte hun at udgive en video på Facebook, hvor hun, uden at sige noget, fortæller samme budskab på skrift.

Torsdag var den danske designer så i 'Go' morgen Danmark,' hvor også producenten bag Nettos produkter stod klar til at forsvare sig.

Selvom Netto markedsfører produkterne, produceres de af firmaet Ronald. Et firma, der flere gange tidligere været indblandet i flere kopi-sager, og hvor DRs tidligere generaldirektør Kenneth Plummer sidder i direktørstolen.

- Jeg har brugt 20 år på at opbygge den her virksomhed og fået manifisteret mig i et marked med et udtryk. Og det udtryk føler jeg, at Netto har snuppet. Jeg tænker ikke, at der ligger en lang række undersøgelser bag deres produkter, siger Anne Black

Plummer afviser anklage

Helt konkret drejer det sig om tre produkter, som ifølge Anne Black er direkte kopier af tre af hendes designs: En vase, en hængekrukke og en porcelænskrukke, som bliver solgt i Netto til 39 kr. stykket. 

Vi ser et væld af den slags produkter rundt i verden – så mere unikke er de heller ikke

Kenneth Plummer, administrerende direktør i Ronald a/s

Den anklage afviser Kenneth Plummer dog. Selvom han godt kan se lighederne, mener han ikke, at der er tale om en kopi.

- Der forskel i størrelsen, der er forskel i udformningen, der er forskel i, at den ene hænger i to snorre og den anden i tre. Så der er en række forskellige, der gør, at der helt sikkert ikke er tale om en kopi, siger Kenneth Plummer.

Han understreger samtidig, at Ronald a/s har en indkøbsafdeling på over 30 mennesker, seks designere og indkøbschefer, der rejser rundt på messer.

- Vi ser et væld af den slags produkter rundt i verden – så mere unikke er de heller ikke, tilføjer Plummer.

Ikke første gang

Det er ikke første gang, at Ronald a/s får en sag på halsen om kopiering af designvirksomheders produkter. I 2010 sagde en tidligere medarbejder til dr.dk, at plagieringen og kopier var en del af virksomhedens forretningskoncept.

- Salgskonsulenter fra større butikskæder fik præsenteret de unikke designprodukter i vores showroom. Herefter bestilte de varerne og vi gik ud og fik lavet kopier af de originale produkter. Fortjenesten er langt større end de småerstatninger, vi måtte udbetale, sagde den tidligere medarbejder til dr.dk.

Den påstand afviser Kenneth Plummer dog.

- Der kommer ikke salgskonsulenter i vores showroom. Der kommer indkøbere. Og som jeg sagde, har vi seks designere selv, og vi har en stor indkøbsafdeling. Det er sådan vores varer kommer ud på markedet til gode priser, så almindelige danskere har råd til at købe dem, siger Plummer.

Det kan smutte

Virksomheden har tidligere indgået forlig og givet designere erstatning i sager, hvor Ronald a/s har krænket deres ophavsret. Det skete tilbage i 2010, hvor designeren Zarah Voigt fik erstatning, fordi Ronald A/S havde kopieret hendes halskæder.

- Det er ikke et ekselmpel på, at man handler i ond tro. Der sker fejl, fordi tilfældigheder kan resultere i, at man har et produkt, der minder for meget om en andens produkt, siger Plummer og tilføjer:

- Vores advokat mener dog ikke, at der er tale om, at vi overtrådt nogen rettigheder i denne sag. Havde vi gjort det, ville vi tage konsekvenserne.