Business

Hver tredje kunde hos Nykredit og Totalkredit truer med exit

Jorden brænder fortsat under Nykredit og Totalkredit. Mange kunder overvejer at forlade forretningen helt.

Flere end hver tredje kunde hos Nykredit og datterselskabet Totalkredit er så vrede over selskabets forhøjelse af bidragssatserne, at de overvejer at skifte realkreditinstitut.

Det viser en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Berlingske.

Samtidig er Nykredits image styrtdykket.

Således har Nykredit nu det dårligste image af de største finansielle koncerner i Danmark, viser en måling fra analysefirmaet Yougov. Danske Bank har ellers fast indtaget pladsen som nummer sjok i Yougovs imagemåling siden et voldsomt stormvejr om storbankens fejlslagne kampagne "New Normal" i 2012 og 2013.

- Nykredits omdømmetab er både brat og dybt og minder om Danske Banks udvikling i 2012 og 2013. Der er dog også en vigtig forskel, da Danske Bank på dette tidspunkt stadig kæmpede med efterveerne af det imagetab, som de havde oplevet i begyndelsen af finanskrisen. Nykredit er i udgangspunktet ikke på samme måde imagemæssigt sårbar, hvilket må forventes at øge chancerne for, at forløbet ikke bliver lige så langstrakt, siger Lars Gylling, marketingdirektør i Yougov, til Berlingske.

Nykredits imagemæssige nedtur begyndte først i februar, da koncernen annoncerede en børsnotering og forhøjede priser.

Da tusindvis af boligejere i midten af februar modtog varslingsbreve om markant højere bidragssatser, som er løbende gebyrer på boliglån, accelererede nedturen.

- Vi ved, at det kan lyde modsætningsfyldt, men bidragsforhøjelsen og børsnoteringen er på sigt den rigtige løsning for vores kunder og for samfundet. Det er vi ikke i tvivl om, siger Henrik Rasmussen, direktør for retail i Nykredit, i et skriftligt svar til Berlingske.

Han erkender dog, at Nykredit ikke har været god nok til at forklare baggrunden for de stigende priser.