Business

Populær dansk tøjkæde konkurs

Moss Copenhagen er gået konkurs. Moss Copenhagen / Moss Copenhagen / TV 2

Tøjkæden Moss Copenhagen er onsdag gået konkurs, men lever videre med ny ledelse og nye ejere.

Kreditorerne bag modekæden Moss Copenhagen har trådt på bremsen, og kæden, der tæller mere end 12 butikker, er nu blevet erklæret konkurs.

Det meddeler selskabet i en pressemeddelelse. Det er dog ikke en helt almindelig konkurs. 

Ingen af selskabets 125 ansatte bliver fyret, og de 12 butikker i kæden fortsætter som hidtil. Det skyldes, at Moss Copenhagen fortsætter aktiviteterne "i en ny konstruktion og med en ny ledelse, der vil tilbage til de værdier, der skabte successen," lyder det fra selskabets nye direktør, Anders Freund.

- Det her er den gode historie, når man endelig skal gå konkurs. Sammen med de største kreditorer, har vi aftalt, at vi skal føre forretningen videre. Kreditorerne mister ikke deres penge. Alt, hvad vi tjener, bliver kanaliseret op i et selskab, der er ejet af kreditorerne, siger han til TV 2.

Den gamle ejer er ikke med 

Forklaring på den pludselige rekronstruktion af selskabet skyldes primært, at Moss Copenhagen under den den tidligere ejer, Michael Hvornum, har fokuseret for meget på projekter, der intet havde med kerneforretningen at gøre - blandt andet en møbelkæde.

Og selvom de 12 butikker og den nye wholesale-forretning kører glimrende, har det skabt et stort underskud, lyder det fra Anders Freund.

Derfor er ejeren af det gamle Moss Copenhagen, Michael Hvornum, ikke en del af det nye selskab.

Gæld på over 50 millioner

Ifølge Anders Freund er gælden ikke gjort op endnu, men kreditorerne, der tæller banker og Skat, har over 50 millioner kroner til gode, lyder det.

De ejer nu - gennem et bo - selskabet bag Moss Copenhagen, forklarer Anders Freund.

- Det er en meget speciel løsning, men det er, fordi de store kreditorer kan se, at der er noget substans i forretningen, siger han til TV 2.

Når kreditorerne har fået deres penge, er det planen, at Moss Copenhagen sættes til salg, lyder det.

Hvad betyder det for kunderne?

For kunderne betyder rekonstruktionen ingenting.

Den nye administrerende direktør fortæller, at den nye ledelse vil opprioritere arbejdsglæde og medarbejderudvikling i organisationen.

- Vi vil skabe en ny og sund kultur, hvor vores ansatte ikke er bange for at lave fejl, og hvor de føler, at de både kan vokse og gøre en forskel. Medarbejderne vil få større indflydelse og ansvar, og det vil også kunderne nyde godt af, lyder det fra Anders Freund.