Business

Nykredits direktør: Derfor udbetaler vi kompensation til vores kunder

Nykredits direktør Michael Rasmussen ønsker ikke at stille op til interview, men har sendt en række skriftlige svar til TV 2.

Nykredits datterselskab, Totalkredit har i dag sat tal på den kompensation, der skal gives til kunderne, som bliver ramt af højere bidragssatser.

Alle kunder står til at få 1000 kroner for hver lånte million. Dermed står det klart, hvordan de 600 millioner såkaldte KundeKroner i første omgang skal fordeles.

Nykredit og Totalkredit har de senere uger været i strid modvind, efter at de annoncerede højere bidragssatser til de kunder, der har boliglån i Totalkredit.

Det vil konkret foregå sådan, at Totalkredit-kunderne fire gange årligt får en kontant rabat på deres bidrag på 250 kroner.

Nykredits administrerende direktør Michael Rasmussen ønsker i dag ikke at stille op til interview, men har sendt disse skriftlige svar til TV 2:

Nu udbetaler I fra efteråret 2017, hvornår havde I ellers tænkt den første udbetaling KundeKroner?

- Det vil jo afhænge af, hvornår vi får tilskud fra Foreningen Nykredit. Vi har netop fået et tilsagn om et tilskud fra Foreningen Nykredit senest i sommeren 2017. Det betyder, at vi allerede nu kan sige, at kunderne i Totalkredit får 1000 kr. per lånte mio. kr.  

Er de 600 mio. grebet ud af den blå luft, eller signalerer det omfanget af de forventede årlige udbetalinger fremover?

- Det er svært at sige på nuværende tidspunkt. Hvor mange KundeKroner vi kan udbetale efter en børsnotering afhænger af, hvor godt det går for Nykredit og Totalkredit. Jo bedre det går, jo flere penge går der tilbage til Foreningen Nykredit, som så har mulighed for at yde tilskud til Nykredit og Totalkredit.

KundeKroner skal afspejle, hvor stor og god en forretning et børsnoteret Nykredit kan blive. Hvor stort kan det blive?

- Jo større, jo bedre vil jeg sige.

I har kun lige fået tilsagn fra repræsentantskabet om de 600 mio. kr. og sågar endnu ikke fået pengene, før I nu øremærker dem til kunderne. Kan det beskrives som andet end brandslukning?

- Det, vi siger i dag, er, at når tilskuddet kommer fra Foreningen Nykredit, så vil vi i Totalkredit anvende dem til gavn for kunderne. Vi synes, at det er rigtigt at fortælle vores kunder, hvad tilskuddet skal bruges til.

I håber, tiltaget kan give kunderne fornemmelse af, hvad KundeKroner kan. Er udbetalingen nu for at lære danskerne, hvilke gode muligheder der ligger for dem i en børsnotering, og dermed forsøge at nuancere det offentlige billede af en organisation på afkastjagt?

- Vi får konkret vist, at vi har en unik fordelsmodel. Jeg ser meget frem til at fortælle mere om den de kommende år. Men jeg vil samme ombæring gerne sige: Jo bedre det går Nykredit og Totalkredit, desto større afkast til vores ejer Foreningen Nykredit. Jo større afkast de får, jo flere penge kan de potentielt tildele Nykredit og Totalkredit.

Tror eller forventer I, at første udbetalingsrunde af Kundekroner vil dæmme op for de fleste protester?

- Jeg ved godt, at KundeKronerne ikke modsvarer de prisstigninger, der er meldt ud. Og jeg kan godt forstå, det er frustrerende, at vi hæver priserne. Vi ville heller ikke gøre det, hvis ikke vi vurderede, det var nødvendigt.