Business

Gammelt kommunistprojekt blev branchebrydende på børsen

Det anerkendte italienske forlag for vin- og madanmeldelser Gambero Rosso kom på børsen i slutningen af 2015, men det har haft sine omkostninger.

Det er intet mindre end den italienske bibel for vin- og madanmeldelser, der er kommet på den italienske børs AIM Italia for små og mellemstore virksomheder i november sidste år.

Gambero Rosso er dermed det første vin- og madmediehus i verden, der bliver børsnoteret. Det skriver den schweiziske avis Der Tages Anzeiger.

Gambero Rosso havde sin spæde start som et kun otte siders tillæg til den kommunistiske, italienske avis ”Il Manifesto”  i 1986. I dag anmelder Gamebro Rosso, hvad der i mellemtiden er blevet en koncern, både vin, olivenolie, og restauranter i årlige bøger. Det er også blevet til en betalingstv-kanal.

Kapital til fornyelse

Børsintroduktionen gav omkring 52 millioner kroner til Gambero Rossos pengekasse. Virksomheden har da også planer om at satse i omegnen af 104 millioner kroner inden for de nærmeste år. Beløbet skal bruges på massiv satsning på tv, internet, tilbud til skoler, bøger, vinsmagninger og andet.

På børsen efter sparekurs

Gambero Rosso har været gennem en hestekur inden børsnoteringen. De sidste år har virksomheden fyret hele 55 medarbejdere, så der i dag arbejder 90 mennesker hos vin- og madanmelderen.

I 2013 havde forlaget et underskud på cirka 8,2 millioner kroner, men allerede i 2014 blev det til et overskud på 6,6 millioner ved en omsætning på 112 millioner kroner.

Kommercialiseringen af vinanmeldelser

Gambero Rosso er dog ikke den første vin- og madanmeldelsesvirksomhed, der er blevet udsat for en kommercialisering.

Den amerikanske vinanmelder Robert Parker solgte i slutningen af 2012 en del af sin anmeldervirksomhed til en investorgruppe i Singapore for en pris, der blev skønnet i omegnen af 100 millioner kroner.

Gambero Rossos markedsværdi skønnes at ligge mellem 150 og 179 millioner kroner.