Iværksætter går i struben på Just Eat

Der er blæst til kamp om kunderne inden for take away-mad herhjemme.

Iværksætteren Thor Angelo kalder det helt vanvittigt, at Just Eat tager sig endog rigtig godt betalt for at udbringe bestillinger fra sultne danskere, og det har fået ham til at gå i direkte konkurrence med Just Eat.

Mens restauranter og andre typer spisesteder betaler en fast andel af salget fra den udbragte mad, går Thor Angelo med sit nye koncept Orderyoyo anderledes til værks.

Konceptet går ud på, at takeaway-restauranterne får deres egen platform gennem Orderyoyo, som kunderne kan bestille igennem. På den måde kan de undgå Just-Eat, der tager 12 procent af ordren plus gebyrer, og det gør løsningen markant billigere for restauratørerne.

Thor Angelo vil gå direkte efter den 80 procent andel af salget hos Just Eat, der kommer fra tilbagevendende kunder.

- Just Eat giver mening som lead generator, men at kunderne skal betale en fjerdedel af deres omsætning er jo helt galt. Det første lead må gerne være dyrt, men ikke de næste 20. Orderyoyo giver restauranterne magten tilbage, siger Thor Angelo.

Orderyoyos forretningsmodel er en abonnementsløsning, hvor kunderne betaler fra 295 kroner om måneden. Iværksætterens regnestykke lyder som følger: Har en restaurant i en given periode leveret mad til 350 kunder for en samlet værdi af 55.000 kroner, tager Just Eat omkring 11.000 kroner, mens Orderyoyos regning for ydelsen vil være på 995 kroner.

Just Eat tager truslen fra Thor Angelo med ophøjet ro og har langt fra tænkt sig at lade Orderyoyo få en nem start på tilværelsen. Direktør for Just Eat i Danmark, Carsten Boldt, mener desuden, at han kan tilbyde et andet og langt bredere servicetilbud end Orderyoyo.

- Vi føler os ikke truet. De tilbyder en hjemmeside, som kunderne kan vælge at bytte ud med deres egen, og langt de fleste store restauranter har i forvejen egne hjemmesider. Vi har ekstremt mange loyale kunder, for det er mindre vigtigt for kunderne, om de bestiller den ene eller anden pizza med pepperoni. Det vigtige er, om der er nem og enkel adgang, lyder det fra Carsten Boldt.

Ekspert: Konceptet giver god mening

Han anfægter også den påståede provision på 20-25 pct. Just Eats kunder betaler fast 12 pct. af omsætningen, men tilkøber man yderligere service og produkter, kan procentsatsen dog godt komme op på det dobbelte.

Orderyoyo har fået 450 restauranter som kunder siden sommer, hvoraf over 30 ifølge selskabet er hentet blandt de 100 største Just Eat-kunder.

Ifølge ekspert inden for e-commerce og partner i In2Media, Tim Frank Andersen har Just Eat kunnet tage sig godt betalt, fordi det har været for dyrt for hver enkelt take away-restaurant at lave en løsning selv. Nu gør den teknologiske udvikling det muligt for Orderyoyo at underbyde prisen markant.

- Det giver god mening at take-away stederne har deres egen platform for at sikre ejerskab og loyalitet fra deres kunder. Sådan er det i de fleste andre brancher, siger Tim Frank Andersen.

Investorer klar til at give flere penge

Venturefonden Seed Capital, der er specialiseret i at gå ind i nyopstartede virksomheder, har for anden gang siden sommeren sidste år investeret et uoplyst beløb i Orderyoyo.

Investeringschef Helle Uth kalder Orderyoyo et af de selskaber, der er kommet bedst fra start.

”De har skabt et produkt, som gør det muligt for deres kunder eksempelvis at fravælge Just Eat og selv eje kunderne. Vi kan se på tallene, at kunderne bruger platformen og er glade for løsningen, så vi er derfor ikke bange for at investere igen,” siger investeringschef Helle Uth.

Thor Angelo skjuler heller ikke ligefrem sine ambitioner. Han vil allerede til sommer overhale branchens nummer to efter Just Eat, Hungry, som har serieiværksætteren Jesper Buch i ejerkredsen.

Med Seed Capitals to kapitalindsprøjtninger har han opstartsfinanserne på plads, men iværksætteren er i dialog med yderligere fonde både herhjemme og i udlandet om en yderligere udvidelse af ejerkredsen.

Det er ikke første gang, Thor Angelo laver egen virksomhed. I 2000 startede han Languagewire, der i dag er blandt verdens største leverandører af oversættelse med en omsætning tæt på 200 mio. kroner.