Business

Rema 1000 vil åbne 130 nye butikker - Netto 50: Det betyder discountkrigen for dig

Konkurrencen spidser til på det danske discountmarked, og det giver forbrugerne billigere varer, siger ekspert.

Skal aftensmaden købes i Netto, Fakta eller Rema 1000?

I disse år kæmper en række store discountkæder om, hvem der skal dominere discountmarkedet i Danmark. Og i dag indledte den norskejede kæde Rema 100 så et nyt kapitel i krigen.

Rema 1000 vil nemlig åbne ikke mindre end 130 nye butikker i Danmark, siger Rema 1000 i et interview med Børsen fredag. Kæden åbnede sidste år 11 nye butikker herhjemme og vil i år åbne mellem 15 og 25 butikker.   

Samlet går Rema 1000 efter at have 400 butikker i Danmark. 

Men også Netto, der er ejet af Dansk Supermarked, er i gang med at opruste i detailbranchens våbenkapløb. 

Netto oplyste fredag morgen i en pressemeddelelse, at butikskæden i løbet af 2016 vil åbne flere end 50 nye eller udvidede Netto-butikker. Tallet dækker over mindst 25 nybyggede butikker, mens lige så mange butikker vil gennemgå omfattende udvidelser eller renoveringer.

Discountkrigens deltagere

Der er seks kæder af discountbutikker på det danske marked. Se her, hvor meget de fylder i dagligvarehandlen ifølge analysefirmaet Retail Institute Scandinavian:

* Netto med 461 butikker: 14,6 procent.

* Fakta med omkring 420 butikker: 9,3 procent.

* Rema 1000 med 272 butikker: 9,5 procent

* Aldi med omkring 230 butikker: 3,2 procent.

* Lidl med 98 butikker: 2,6 procent.

* Kiwi med omkring 100 butikker: 2,0 procent.

Kilder: Retail Institute Scandinavian, butikskæderne /ritzau/

Og for blot ti dage siden annoncerede Fakta, at kæden i år lukker 20 butikker. 

Discountkrigen er altså i den grad intensiveret - men hvad betyder det for forbrugeren? 

Større konkurrence gavner forbrugeren

Den større konkurrence er klart et plus, når forbrugerne køber ind til aftensmaden, mener Dorte Wimmer, der er ekspert i detailbranchen hos Retail Institute Scandinavia.

- Det er godt nyt for forbrugerne, for konkurrence betyder altid billigere varer. Uden at kende de præcise forretningsmodeller, så vil udgifterne til de nye butikker ikke blive læsset over på forbrugerne - de vil tværtimod opleve lavere priser, siger Dorte Wimmer.

Udover prisen vil de store kæder også konkurrere på beliggenheden, fortæller eksperten. 

- Vi vil vi se en større kamp om den bedste beliggenhed. Vi ved fra undersøgelser, at beliggenheden er det vigtigste for danskerne, når de skal handle ind.

Ifølge Dorte Wimmer vil det både være på de attraktive beliggenheder, de nye butikker skal ligge på. Men det er også nogle af de steder, hvor mindre købmænd og koncepter har svært ved at få butikken til at løbe rundt, de nye butikker skal være, vurderer hun.

Større forskel på butikker

Dorte Wimmer peger samtidig på, at der med flere butikker og øget konkurrence kommer til at være mere forskel på butikkerne: 

Sådan bruger danskerne deres penge, når de handler ind:

Når danskerne køber for 100 kroner dagligvarer, sker fordelingen sådan her: 

  • Hypermarkeder : 17kr
  • Store supermarkeder: 25kr
  • Små supermarkeder: 12kr
  • Nærbutikker: 4kr
  • Lavprissupermarkeder: 41kr

Kilde: Retail Institute Scandinavia

- Vi har eksempelvis set Rema 1000, som fokuserer på at stoppe madspild og økologiske varer, mens man i Netto kan købe kød af meget høj kvalitet, siger Dorte Wimmer, som mener, at butikkerne fremadrettet vil prøve at skille sig endnu mere ud og tale ligeså meget til kundernes hjerte som til deres pengepung.    

Ifølge Retail Institute Scandinavia sidder norske REMA 1000 på 23 procent af discountmarkedet, mens Netto har en markedsandel på 36 procent i sine 461 butikker.