Business

Fredag er det "Sort Fredag": Og det bliver vildt i år

Fredag den 27. november sætter forbrugsorgiet Black Friday den amerikanske detailhandel på den anden ende.

Men det er ikke kun de amerikanske forbrugere, der går shop-amok dagen efter Thanksgiving.

Adskillige danske butikker og webshops har taget den amerikanske tradition til sig og vil fredag lokke forbrugerne med slagtilbud og lave priser. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv vil næsten to ud af tre butikker forventer at give særlige tilbud til kunderne på Black Friday,

Og skal man tro Dansk Erhverv, så bliver fredag en handelsdag med rekordsalg og rødglødende kreditkort. For Black Friday er på få år gået fra at være et ganske ukendt fænomen til at være blandt de travleste handelsdage herhjemme. Sidste år strøg "Sort Fredag" ifølge Nets ind på en 7-plads over største handelsdage i Danmark nogensinde.

- Vi forventer et rekordår. Vi har lavet undersøgelser, der viser, at flere virksomheder er med på bølgen i år, lige som over halvdelen af danskerne nu kender til Black Friday. Så vi forventer helt klart, at det bliver endnu større i år, siger Martin Barfoed fra Dansk Erhverv.

Det er en god forretning

Ifølge Martin Barfoed så er Black Friday kommet for at blive. 

- Konceptet er for alvor ved at tage fart herhjemme. Det handler helt konkret om, at virksomhederne kan se på bundlinjen, at det er en god forretning. Sidste år var der tale om en rekordomsætning på dagen. Og så synes danskerne, at det er sjovt. Vi har jo en udpræget tilbudskultur herhjemme, så konceptet passer rigtig godt til os danskere, forklarer Martin Barfoed.

Salgstallene taler deres eget sprog.

Dagen blev oprindeligt døbt 'Black Friday' for at beskrive den voldsomme mængde trafik, der opstår på gader og stræder dagen efter Thanksgiving. Her er 'Black Friday' køen foran stormagasinet Macy's i New York i 2012.

Forbruget stiger og stiger

Black Friday har været afholdt et par gange i Danmark efterhånden, men omtalen af konceptet og butikkernes markedsføring er steget gevaldigt de sidste par år. Blandt andet er butikkerne begyndt at benytte de sociale medier meget mere i deres markedsføring. Det har også betydning for omsætningen, som stiger år for år.

I 2011 kastede Black Friday således 3,2 millioner dankorttransaktioner af sig og et forbrug på lidt over én milliard. i 2014 var der mere end 4,5 millioner dankorttransaktioner og et samlet forbrug på 1,5 milliarder kroner, viser tal fra Nets.

På grafen herunder kan du se udviklingen i forbruget:

Butikker går all in i år

I en undersøgelse fra Dansk Supermarked angiver 20 procent af de adspurgte danskere, at de forventer at bruge flere penge i år end sidste år. Kun tre procent forventer at bruge mindre. Undersøgelsen er baseret på lige knap 12.000 respondenter.

Af undersøgelsen femgår det, at 89 procent ved, at Black Friday afholdes den 27. november, og at 52 procent forventer at købe noget i år. Undersøgelsen viser desuden, at de fleste regner med at bruge 1.000 til 1.999 kroner, og at det primært er elektronik, tøj og legetøj, der skal shoppes.

Dansk Supermarked oplyser, at alle deres kæder og webbutikker går all in på Black Friday i år. Det drejer sig for eksempel om Bilka, Føtex, wupti.com og Salling.

Her vil der vil være besparelser på stort set alle kategorier - men især på elektronik, el-artikler samt textil og fødevarer.

Butikker: ’Black Friday’ eksploderer på nettet

For rigtig mange internetbutikker starter Black Friday allerede om torsdagen, da flere vælger at lægge deres tilbud ud ved midnat. Også her er forventningen, at danskerne går shop-amok.

Ifølge en ny analyse fra det digitale konsulenthus Novicell er dagen efter ’Thanksgiving’ nu dobbelt så stor på nettet, som den travleste dag i december.

Novicell har analyseret handelstallene blandt 23 online detailbutikker, der tilsammen repræsenterer en årlig omsætning omkring én milliard kroner. Analysen viser, at omsætningen på Black Friday steg med 117 procent fra 2013 til 2014, hvilket gjorde dagen dobbelt så indbringende som den travleste handelsdag i december 2014, lyder det.

- Det er i høj grad onlinebutikkerne, der har ført an i forhold til at gøre Black Friday til en integreret del af detailhandlens aktivitetskalender – og dermed også i forbrugernes bevidsthed. De nye tal viser, at de butikker, som har taget Black Friday til sig, også får et utrolig stort udbytte ud af det, siger Per Kirchner, adminisrerende direktør i Novicell, i en kommentar til analysen.

Black Friday

Konceptet, Black Friday, stammer fra USA og ligger altid første fredag efter Thanksgiving.

Dagen er startskuddet på julens forbrugsfest, hvor butikkerne lokker med gode tilbud.

I USA åbner butikkerne kort tid efter midnat med slagtilbud, og på nettet er der ligeledes massive besparelser på varerne.

Navnet Black Friday stammer fra staten Philadelphia, hvor det oprindeligt blev brugt til at beskrive smoggen fra den massive trafik, som kommer i kølvandet på den store handelsdag.

Traditionen kom til Danmark for et par år siden, og er siden vokset i popularitet.

De største besparelser er særligt inden for teknik og gadgets, men også tøjbutikker og møbelforretninger lokkede i fredags med 'Black Friday tilbud'.