Business

Danske boligejere klager over voksende lånegebyrer

De danske boligejere er ikke vilde med realkreditinstitutternes gebyr, bidragssatsen. Langtfra.

Realkreditinstitutterne har de seneste år skruet markant op for lånegebyret, som de afkræver af de danske boligejere, og det har udløst en ny bølge af klager fra utilfredse boligejere.

På to år er antallet af klager til Realkreditankenævnet over priser og gebyrer næsten fordoblet, og langt størstedelen af klagerne handler om stigninger i bidragssatser, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Siden 2012 er biddragssatserne næsten fordoblet, og klagerne går på, at det er urimeligt, at institutterne bare kan skrue op for gebyrerne, som det passer dem, lyder det.

Kritik: Det er helt urimeligt

De mange klager har fået forbrugerorganisationen til at rette en kritik af de danske realkreditinstitutters håndtering af gebyret.

 - Forbrugerne klager, fordi de har bedt om et lån med en fast ydelse. Og så oplever de, at selvom renten måske er fast, bliver bidraget, som er en del af ydelsen, efterfølgende sat voldsomt op. Det oplever de som urimeligt – og det er vi helt enige i. Det er svært at forestille sig andre aftaler, hvor den ene part pludselig kan skrue så betydeligt op for prisen, lyder det fra Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

Generelt får boligejerne ikke medhold i deres klager. Det skyldes, at der faktisk står i låneaftalerne, at realkreditinstitutterne må justere bidragssatsen i en lang række tilfælde, men det er ikke godt nok, mener Forbrugerrådet Tænk.

Realkreditinstitutter afviser kritikken

Peter Yayaswal, underdirektør i Realkreditrådet, der repræsenterer flere af de danske realkreditinstitutter, afviser, at det er urimeligt, at realkreditinstitutterne kan justere gebyrerne.

Realkreditinstitutterne har skruet op for bidragssatserne, da man bliver stillet over skrappere kapitalkrav fra EU, så det handler ikke om øge overskuddet i forretningen, lyder det.

- Der er ikke nogen, der kommer med pengene gratis. Det er det, vi skal huske. Vi taler altså om rigtig, rigtig mange ekstra milliarder, som realkreditinstitutterne skal have ekstra på bogen for at få lov til at låne ud i forhold til før krisen, siger Peter Yayaswal til TV 2. Og de penge kan man kun skaffe ved at opkræve flere gebyrer af boligejerne, lyder det.

Det er blevet meget dyrere på få år

De mange klager viser, at institutterne slet ikke er gode nok til at kommunikere lånevilkårene i dag, lyder kritikken fra Forbrugerrådet:

- Samtidig er det uholdbart, at vi har set en fordobling af bidragssatserne, der for nogle forbrugere har betydet, at det på få år er blevet flere tusinde kroner dyrere om måneden at bo i deres hus eller lejlighed i forhold til de beløb, de oprindeligt fik oplyst. I dag kan det koste mange tusinde kroner at skifte selskab, og det hæmmer konkurrencen til skade for os forbrugere. Vi foreslår derfor, at forbrugerne skal have mulighed for at skifte selskab billigt eller gratis, hvis deres realkreditinstitut skruer betydeligt op for bidragssatsen, lyder det fra Anja Philip.

Her kan du på 30 sekunder få en forklaring på, hvorfor du betaler bidragssats, når du låner gennem et realkreditinstitut: