GRAFIK: Sådan snød VW myndighederne
Nederst i artiklen kan du i en grafik blive klogere på, hvordan VW-bilerne har kunnet ændre opsætning.
Volkswagen har erkendt, at 11 millioner biler siden 2009 er solgt med en software, der er fremstillet med henblik på at pynte på bilens tal, når den blev indkaldt til test.
Bilerne har et indbygget et alternativt program i den software, som bruges til at styre motoren og dermed også hvor meget NOx der dannes og efterfølgende blev omsat. Dette program er automatisk blevet aktiveret, når bilen har været testet.
- Den korte version er at VW har valgt at programmere styringen af bilens efterbehandlingssystem, således at de kan opnå en optimal reduktion af NOx under test på rullefelt. Af endnu ukendte grunde har man valgt en mindre optimal løsning når bilen kører på vej, siger Troels Dyhr Pedersen, der er konsulent hos Teknologisk Institut og understreger, at man formentlig har måttet finde et kompromis mellem den motorstyringsstrategi som giver den bedste brændstoføkonomi, og den som har været nødvendig for at leve op til kravene for NOx udledning i USA.
Bilerne har et indbygget et alternativt program i den software, som bruges til at styre motoren og dermed også hvor meget NOx der dannes og efterfølgende blev omsat. Dette program er automatisk blevet aktiveret, når bilen har været testet.
Fortsat komplekst
Så snart bilerne ramte vejene igen, gik computeren over til 'normal' og forureningen overskred således grænseværdierne med helt op til 40 gange.
Formålet var altså sat i verden ene og alene for at snyde EPA, det Amerikanske Miljøagentur.
Hvordan det helt teknisk har foregået er dog fortsat et svar vi mangler:
- Det er vigtigt at forstå at efterbehandlingssystemer og ikke mindst styringen af disse er meget komplekse. Det er derfor svært at sige præcist hvordan styringen af systemet ændrer sig fra rullefeltstesten, til almindelig kørsel på vej. EPA er da heller ikke gået i detaljer med hvad de mener, VW præcist ændrer i styringen af deres efterbehandling, siger Troels Dyhr Pedersen
EPA opdagede softwaren under en analyse, der blev foretaget af forskere på West Virginia University efter et tip fra Ngo’en International Council Clean Technology.
Fejlen startede i USA, men Volkswagen har sidenhen indrømmet, at det europæiske marked også er berørt.