Business

Butikker tjener på kundernes P-bøder: - Det er dårlig stil

Det er aldrig sjovt at få en p-bøde, men det er ikke altid, man skal lade sin ærgrelse går ud over P-selskabet, der har skrevet afgiften.

Mange af de danske supermarkeder og butikker tjener penge, hvis man får en bøde på én af deres parkeringspladser.

Flere danske forretninger og butikker har indført såkaldte "parkeringsrestriktioner", og de stikker en del af bøden i egen lomme, hvis man glemmer at stille p-skiven, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

Det er dårlig stil, lyder kritikken fra  forbruger- og interesseorganisationen FDM, der opfordrer uheldige kunder til at klage.

- Det er blevet mere reglen end undtagelsen, at supermarkeder, storcentre og selv mindre forretninger har indført parkeringsrestriktioner. Grundlæggende mener FDM dog, at parkering bør være en facilitet, som forretninger stiller til rådighed for deres kunder på samme måde som en indkøbskurv eller et kundetoilet. At man som kunde risikerer at blive afkrævet en P-afgift af selvsamme forretning, man netop har handlet i, mener vi, er en uskik, lyder det fra afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.

Flere forretninger har bekræftet, at p-afgifter er en indtægtskilde, men butikkerne begrunder restriktionerne med hensynet til netop kunderne.

Alternativet er, at mange ellers bruger pladserne til heldagsparkering, lyder det.

FDM medgiver, at det kan være nødvendigt at indføre parkeringsrestriktioner, men Per Alkestrup mener ikke, at det er rimeligt, hvis betalende kunder ikke kan slippe for parkeringsbøden.

- Man kan godt lave parkering for kunderne uden restriktioner, ved at de for eksempel viser en bon eller på anden måde holdes skadesløse, selvom de får en P-afgift. Sværere er det ikke. Under alle omstændigheder kan vi kun opfordre folk, der har fået en P-afgift, til at klage til forretningen, de har handlet i. Kan butikken ikke se det urimelige i situationen, kan man som kunde altid vælge at lægge sine penge et andet sted fremover, lyder det fra FDMs afdelingschef.

- Det er dog vores indtryk, at langt de fleste forretninger faktisk er lydhøre, når kunder klager over en P-afgift, og forsøger at løse situationen til kundernes tilfredshed, slutter han.