Koncernchefen hos den tyske bilgigant Volkswagen, Martin Winterkorn, beklager på en pressekonference, at virksomheden er viklet ind i den store svindelskandale om software, der fusker med NOx-udslip fra dieselmotorer.
- Jeg er meget ked af, at vi har misbrugt tilliden hos millioner af mennesker, siger Martin Winterkorn.
- Må aldrig ske igen
Tidligere tirsdag meddelte koncernen, at der kører 11 millioner biler rundt med software, som giver et misvisende billede af, hvor store mængder af det giftige stof, der udledes af bilerne.
Det betyder, at myndighederne, som tester bilerne for at sikre, at de ikke udleder for mange giftige stoffer, ikke får et retvisende resultat i NOx-undersøgelserne. Nu fastslår koncernchefen, at VW ikke vil kædes sammen med svindel af denne type igen.
- For at gøre det helt klart: Manipulation af Volkswagen må aldrig ske igen, siger Martin Winterkorn.
Softwaren i de 11 millioner biler skal nu rettes igen.
Sætter 48 milliarder kroner til side
Udmeldelsen fra Martin Winterkorn kommer, efter en dag hvor virksomhedens aktier er dykket med hele 17 procent. Tysklands transportminister, Alexander Dobrindt, har ligeledes meddelt, at han vil sende en fact-findin-mission til virksomhedens hovedkvarter i Wolfsburg for at undersøge, hvorvidt der er foregået noget ulovligt.
Som konsekvens af at være havnet i skandalen har koncernen tidligere sat hele 48 milliarder kroner fra budgettet til side, så pengene i stedet optræder i regnskabet for tredje kvartal. Dermed nedjusterer Volkswagen forventningerne til årets resultat med godt 48 milliarder kroner.
- 18. september skriver det britiske medie The Guardian, at den amerikanske myndighed med ansvar for miljøbeskyttelse, Environment Protection Agency (EPA), anklager ingeniørerne hos Volkswagen (VW) for at have installeret et computerprogram i biler til det amerikanske marked, der får bilerne til at reducere udledningen af nitrogenoxider (NOx-gas).
- Programmet blev kun aktiveret, når bilerne skulle forbi de amerikanske testanlæg. Bilen genkender test-cyklussen hos de amerikanske myndigheder og sætter en særlig ren forbrænding i gang, mens testen står på.
- Så snart bilerne kører ude på vejene, bliver der skruet op for forureningen, så den overskrider de amerikanske grænseværdier. Forureningen kan have overskredet grænseværdierne med helt op til 40 gange det tilladte.
- EPA opdagede softwaren under en analyse, der blev foretaget af forskere på West Virginia University efter et tip fra Ngo’en International Council om Clean Technology.
- VW erkender, at de pågældende biler er udstyret med programmet, efter virksomheden bliver konfronteret med beviserne fra EPA og forskerne.
- Martin Winterkorn, som er topchef hos Volkswagen, erkender snyderiet, og siger i en erklæring søndag 20. september, at han er ked af, at hans koncern har fusket med software i forbindelse med udslip af giftstoffer fra VW-dieselbiler.
- Volkswagen oplyser tirsdag den 22. september, at 11 millioner biler solgt verden over har en software, der er fremstillet for at pynte på målinger af bilens forurening. VW har afsat 48,5 milliarder kroner til at dække skandalen i tredje kvartal.
- Meddelelsen fik VW-aktier til at falde yderligere 20 procent på fondsbørsen i Frankfurt, hvor de faldt 17 procent dagen før.
- VW risikerer en bøde på 117 milliarder kroner.
- Det drejer sig indtil videre om VW Jetta, VW Beetle, VW Golf og Audi A3 af modelår 2009 til 2015 samt VW Passat fra modelår 2014 og 2015. Alle med 2.0 dieselmotor.
Kilder: Ritzau, AFP, The Guardian, Reuters