Business

Mobilepay på vej mod overraskende overskud

 Ukendt

Danske Banks mobile betalingsapp Mobilepay er en kæmpe kundesucces, og antallet af registrerede brugere nærmer sig 2,5 mio. De seneste år har succesen dog ikke vist sig på bundlinjen for banken, hvor den årligt har kostet et to-cifret millionbeløb. Erhvervskundernes indtog i app'en får dog tingene til at se anderledes ud. Således sigter Mobilepay nu mod et overraskende overskud i 2015.

Det skriver Børsen.

- Det overrasker mig, at de kommer til at lave overskuddet så hurtigt. Et overskud på to og et halvt år er hurtigere end gennemsnittet i den verden. Det er forretningernes årsgebyr for at være med i systemet, der er med til at betale det, siger Henning N. Nielsen, seniorpartner i Pluscon.

For Danske Bank har Mobilepay givet mange fordele, der har opvejet for de hidtidige underskud. Ifølge Jesper Nielsen, der er chef for forretningsudvikling i Danske Bank, har Mobilepay med dens unikke fleksibilitet været et stort aktiv i at vende bankens dårlige image.

App'en også tiltænkt en plads i fremtidens hurtigt skiftende bankmarked, hvor de største virksomheder kommer med egne betalingsløsninger. Eksempelvis er Starbucks med deres tank-op ordning i USA, der flytter indlån fra bankernes konti til Starbucks, blevet blandt de 15-20 største på indlån i USA. Ifølge Jesper Nielsen er Mobilepay også et defensivt aktiv, der skal forsvare virksomhedens forretning i fremtiden.