Business

Danske banker lukker flere afdelinger: Så mange er der tilbage

De danske banker fortsætter med at lukke flere og flere filialer. 

I slutningen af 2013 eksisterede der 1155 danske bankfilialer. I 2014 var det tal reduceret til 1076. Det viser nye tal fra Finanstilsynet.

Det svarer til, at bankerne har lukket over halvdelen af de danske filialer i løbet af de seneste 10 år.

John Norden, der er adm. direktør i bankportalen Mybanker.dk, er ikke overrasket over, at de danske banker fortsætter med at skære i filialnettet.

- Vi følger markedet tæt. Det er ingen overraskelse, og det giver god mening, at filialerne bliver færre og færre. Danskerne efterspørger ikke i særlig høj grad den fysiske filial. Kun hver fjerde af os efterspørger den fysiske kontakt med rådgiveren. Behovet for den fysiske bank er efterhånden meget forsvindende lille, siger John Norden til TV 2.

Antallet af banker er reduceret

Det er ikke kun antallet af filialer, der er blevet halveret. Også antallet af banker er blevet mindre. I 2003 kunne du sætte dine penge i hele 176 forskellige banker, men i dag er der 'kun' 92 tilbage.

Ifølge John Norden er internettet og finanskrisen hovedårsagen til bankernes nedskæringer.

Selvom der findes situationer, hvor et fysisk møde med bankrådgiveren giver mening, kan de fleste danskere efterhånden klare langt størstedelen af deres økonomi på egen hånd på nettet.

- Det er efterhånden kun ved større opgaver som boligkøb, bilkøb og andet i den større prisklasse, at det betyder noget, siger han og uddyber:

- Alle har nem-ID, som de, hvis de sætter sig ind i det, kan finde ud af og bruge. Meget af ens daglige bankforretning foregår via smartphones og tablets, og vi har simpelthen ikke brug for at komme i banken ret ofte.

Færre banker med flere produkter

Man skulle tro, at det var blevet nemmere og mere gennemskueligt at være bankkunde, eftersom antallet af banker er blevet færre. Det er dog ikke tilfældet, mener John Norden.

- Det betyder ikke så meget for danskerne, om der er 100 eller 80 banker. Så længe der er to at vælge imellem, så er der stadig konkurrence. Problemet er, at det er blevet mindre gennemskueligt. Kompleksiteten er steget. Vi har færre banker, men flere produkter. De enkelte banker har så mange forskellige grupper, man kan tilhøre, og derfor er det svært at finde ud af, siger John Norden.

Han mener, at det primært er den ældre generation, der savner deres lokale filial.

- Det går primært ud over de ældre, at filialerne ikke er der længere. Men hvad savner de? Selvfølgelig er der nogen, der har et behov, men langt de fleste kan klare sig med nemID og internettet. Det er et spørgsmål om tid, før alle kan klare sig med de ting, siger han til TV 2.