Business

Vild med økologi? Nu bliver det billigere

Danmark sidder i forvejen tungt på titlen som verdensmestre i økologi, når det handler om, hvor mange af vores fødevarer der er mærket med et lille, rødt Ø.

Nu bliver størstedelen af de økologiske varer, vi putter i indkøbskurven, billigere. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Priserne er allerede gået en smule ned, når man kigger på kiloprisen på en vare og sammenligner med samme pris for et år siden, og det er der god grund til ifølge Las Olsen, forbrugerøkonom hos Danske Bank.  

- Økologiske varer bliver billigere, fordi der er flere af dem og større konkurrence end tidligere. Det er meget samme princip som med alle andre varer. Priserne vil formentligt blive ved med at falde som konkurrencen stiger, siger Las Olsen til TV 2.

For hver dag bliver danskerne mere og mere økologiske. Det sidste år er salget af økologiske fødevarer steget med seks procent. Dermed bliver der solgt øko-fødevarer for over seks milliarder kroner i Danmark.

Overraskende stor fremgang i øko-salget

Væksten det seneste år er dog intet målt mod den fremgang, øko-fødevarer har oplevet det sidste årti.

I løbet af de sidste 10 år er salget steget med over 200 procent. En udvikling, Las Olsen er en smule overrasket, især med den økonomiske krise taget i betragtning.

- Det er markant, at der ikke er sket en opbremsning under krisen, hvor privatforbruget ellers er faldet voldsomt. Der var et meget markant skift over mod at spare penge, hvor man kunne, men alligevel fortsætter salget af økologiske varer med at stige, siger forbrugerøkonomen.  

Ifølge Las Olsen afskrækker de højere priser på økologiske varer ikke det segment, der køber økologi.

- De mennesker, der vil have økologi, ser det ikke som en form for luksus. Det er ikke som at købe dyre bøffer eller sommerferier, for der har danskerne nemlig sparet under krisen, siger Las Olsen.

Forbrugerøkonom hos Nykredit, Johan Juul-Jensen, mener, at danskerne i høj grad forsøger at balancere udgifterne til discount- og specialvarer.

- Mange forbrugere går bevidst efter økologi eller special-varer på visse områder og vælger samtidig discount på andre områder. Måske for at få husholdningsregnskabet til at balancere. På den måde passer discount og specialvarer fint sammen. De penge vi sparer på discount giver os mulighed for at betale mere for andre varer uden at den samlede kasse-bon bliver højere, siger forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen.

Øko-mælk, ost og æg storsælger

Danskerne hælder flest penge i økologisk mælk, ost og æg, men også frugt og grønt tager godt fra. Økologisk kød er højdespringeren og stiger med 21 procent i forhold til sidste år, hvis vi ser bort fra økologisk fisk og skaldyr, der stiger med 50 procent. Det er dog på et meget lille grundlag.

Las Olsen forklarer, at en gennemsnitlig husstand bruger en relativt lille del af den samlede indkomst på fødevarer, og derfor er økologi heller ikke en kæmpe udgift.

- De fleste husstande bruger omkring 10 procent af deres samlede indkomst, så det fylder ikke så meget i det samlede forbrug. Men vi bruger mindst lige så mange penge på møbler og boligindretning. Køber man alting økologisk, vil der være mange penge at spare. Er det bare gulerødderne, der skal være økologiske, så er ekstraudgiften ret beskeden, siger han.  

Der bliver også solgt flere økologiske frugter og grøntsager, mens salget af den mest sælgende kategori går frem med beskedne seks procent. Det skyldes dog, at priserne på mælk, ost og æg er faldet, og af den grund har stigningen i salg og fald i pris nærmest udlignet sig selv.

Økologiske fødevarer udgør, på trods af stigningen i salget, stadig en lille del af den samlede fødevareomsætning. Knap otte procent af de fødevarer, danskerne puttede i indkøbskurven det forgangene år, var økologiske. 

Er du til for eller imod økologi? Giv din holdning til kende i afstemningen til venstre.