Business

Analyse: Nu viser MobilePay sin dominans

Med et storstilet samarbejde med Dansk Supermarked har MobilePay og Danske Bank taget et stort skridt i kampen om danske forbrugeres og detailhandelens gunst, og manifesterer sig nu som den dominererende aktør inden for mobil betaling.

Dermed tager MobilePay et stort skridt frem foran konkurrenterne fra blandt andet Swipp.

Det mener teleanalytiker og administrerende direktør ved Netplan, Torben Rune, der ser samarbejdet som en gylden mulighed for MobilePay til at markere sig som den altoverskyggende aktør på markedet.

- MobilePay var allerede den ledende tjeneste, når det kommer til brugen af betalingstjenester på smartphone, og i øjeblikket udspiller der sig en kamp om at blive den mest udbredte og mest anvendte applikation, og dette er et vigtigt skridt i den konkurrence, forklarer Torben Rune til tv2.dk.

Hård konkurrence

I kulisserne står andre betalingsløsninger som eksempelvis Nets (dankortets red.) egen tjeneste og Swipp, der i skrivende stund har 620.000 aktive brugere. Og selvom MobilePays aftale med Dansk Supermarked er vigtigt - især i kampen om detailhandlen - så spår Torben Rune, at konkurrencen bliver skærpet i de kommende måneder.

- MobilePay får ikke lov til at stå alene, for alle udbydere har øjnene rettet mod udviklingen, fordi der er ved at ske et skifte væk fra dankort og kontantbetalinger over til de mobile tjenester. Og de forskellige udbydere har forskellige fordele i denne konkurrence. Eksempelvis har Nets' tjeneste en strategisk fordel, fordi alle dagligvarehuse allerede har dankortsterminaler, siger Torben Rune, der heller ikke mener, at Swipp har udspillet sin rolle i kampen om de private kunder.

Swipp må ud af starthullerne

Men de kommende måneder bliver afgørende for udbyderne, og det bliver især aktørernes evne til at skabe aktivitet, der bliver afgørende for, hvem der kan trække sig sejrrigt ud af kampen, for selv om de forskellige løsninger ikke behøver at overflødiggøre konkurrenterne, så kan en førerposition på markedet blive meget afgørende for udbydernes muligheder for at tiltrække ressourcestærke kunder.

- Rent teoretisk kan du have 100 betalingstjenester på din smartphone, og aftalen mellem Dansk Supermarked og MobilePay betyder ikke, at Danske Bank nu har vundet kampen om detailhandelen. Men det er klart, at Swipp ikke skal vente alt for længe med at indgå tilsvarende aftaler med store varehuse, hvis ikke de vil se både erhvervskunder og private gå over til MobilePay.

MobilePay var den første udbyder at mobilbetalinger i Danmark, og til trods for en massiv reklamekampagne kæmper Swipp ifølge Torben Rune stadig med at holde trit med konkurrenten.

Endnu skarpere er dommen fra John Strand, der er teleanalytiker ved Strand Consult. Han spår ikke Swipp mange muligheder for at stikke en kæp i hjulet på MobilePay.

- Swipp kom allerede bagud tidligt, fordi de begyndte med at lave en halvhjertet løsning, hvor man skulle downloade sin internetbank, før man kunne bruge tjenesten. Danske Bank har båret sig anderledes an, hvor de har haft hovedet i markedet og røven i banken. De har lavet cool og brugervenlig løsning, som bliver mere og mere udbredt, og imens forsøger Swipp at lave et tilsvarende produkt. Men du kommer ikke forrest ved at efterligne andre, siger John Strand.

I slipstrømmen på konkurrenten

Og selv om Swipp i dag kan bruges i 6.000 butikker og i pengeinstitutter som Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Spar Nord, Sydbank, Jyske Bank og Lokale Pengeinstitutter, så står tjenesten stadig i skyggen af MobilePay, der har langt mere aktivitet. Således forventer Danske Bank, at der i 2015 vil blive foretaget 50 millioner betalinger med MobilePay for en samlet omsætning på 12 milliarder.

- Det, der for alvor bliver udfordringen for Swipp, er, at de også skal ud og have flere kunder, og det kan være svært, når man ikke er først, fordi de hele tiden ligger i slipstrømmen på konkurrenten. Dermed bliver det sværere for Swipp at argumentere for, at de store varehuse skal bruge tjenesten, når konkurrenten allerede har de fleste kunder, forklarer Torben Rune, der tegner et billede af en nådesløs konkurrence på markedet. 

- Det er et brændende marked, og hvis man vil forrest i feltet, skal man skynde sig at betjene kunderne, for ellers vil de lynhurtigt se efter alternative produkter.

John Strand når frem til samme konklusion og mener ikke, at Swipp for alvor vil blive en trussel for MobilePay i fremtiden.

- Ligegydligt hvad de gør, så vil de være langt bagud på point. Danske Bank ejer markedet lige nu, og hvis Swipp vil ind og blande sig for alvor, så skal de argumentere for, at de er bedre og billigere end Danske Bank, men i og med, at det stadig er gratis, så bliver det svært at konkurrere for alvor, forklarer han.

TV 2's finanskommentator Ole Krohn betegner aftalen mellem Dansk Supermarked og MobilePay som banebrydende. Se hans fulde vurdering af samarbejdet i videoen herunder: