Dansk √łkologi stormer frem

Dansk √łkologi stormer frem ude og hjemme, men ikke nok

Selvom √łkosalget buldrer frem, s√• er der fortsat lang vej til m√•let om at fordoble det √łkologiske areal.

Danskerne l√¶gger flere √łkof√łdevarer i kurven end noget andet folk p√• kloden. Det viser en international rapport netop offentliggjort p√• verdens st√łrste √łkomesse i N√ľrnberg.

Verden over k√łbte forbrugerne i 2013 √łkovarer for 470 milliarder danske kroner. En stigning p√• over 12 procent fra 2012, viser de nye tal fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale organisation, IFOAM.

If√łlge rapporten steg salget af √łkologiske varer i Danmark fra 7,6 procent i 2012 til otte procent i 2013. Den h√łjeste √łkologiske markedsandel i verden.

Samtidig steg dansk √łkologieksport med 31 procent fra 2012 til 2013 og ny rekord for ottende √•r i tr√¶k.

If√łlge eksportmanager Helene Birk fra √ėkologisk Landsforening er det danske eksportpotentiale stort.

- Dansk √łkologi forbindes i udlandet med h√łj trov√¶rdighed og professionalisme b√•de p√• n√¶re markeder som Tyskland og Sverige og i Kina, Sydkorea, Dubai og USA, siger hun.

Ogs√• p√• hjemmemarkedet vokser den gr√łnne fremgang. Senest skudt afsted af markante prisneds√¶ttelser siden nyt√•r hos detailgiganten Coop. Resultatet er et boom i salget af frugt og gr√łnt p√• 40 procent.

Direkt√łr i √ėkologisk Landsforening, Paul Holmbeck er begejstret for Coops udspil, fordi det ikke er et slagtilbud, men en fem√•rig strategi med lave √łkopriser.

- Samtidig sender Coop ikke regningen tilbage til de √łkologiske landm√¶nd i form af lavere priser. Coop tager den selv i forventning om et st√łrre salg og flere kvalitetsbevidste kunder, siger han.

Det politiske m√•l i Danmark er imidlertid at fordoble det √łkologiske fra √•r 2007 til 2020, og det m√•l halter fortsat langt bagefter. F√łdevareminister Dan J√łrgensen (S) fremlagde derfor for nylig en ny √ėkologisk Handlingsplan med 67 punkter til en pris p√• 400 mio. kr.