Business

Betaler du for meget for dit internet? Sådan får du prisen ned

En ny undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet for Erhvervs- og Vækstministeriet, viser at en tredjedel af forbrugerne ikke har tjekket markedet for internetpriser gennem de seneste fem år.

Og det er dumt, hvis man enten gerne vil spare penge på sin internetforbindelse eller have et bedre produkt for de samme penge, som man allerede betaler i forvejen.

Analysen viser, at det især er ældre, der oplever en række udfordringer på markedet. De ældste skifter sjældent selskab, har det dårligste kendskab til egne abonnementsforhold og har svært ved at gennemskue markedet.

Vær aktiv

Men der er heldigvis råd at hente for de danskere, der ikke har undersøgt deres muligheder for at få billigere internet, for en analyse viser, at to ud af tre forbrugere, der aktivt går ud og afsøger markedet, får noget ud af det, om det så er en pengebesparelse eller en bedre ydelse, fortæller Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Det er lidt overraskende, at så mange lader stå til, men det handler nok om, at hvis tingene virker, så gør man ikke noget ved det, og så bruger man i stedet tid og kræfter på ting, der haster noget mere, siger Martin Nyvang.

Tjek egen udbyder

Han opfordrer forbrugerne til at starte pristjekket ved sin egen udbyder. Der kan man hurtigt finde ud af, om de har et bedre tilbud i form af en billigere pakke, som måske passer bedre til ens forbrug.

Hør naboen

Det næste skridt kan være at banke på hos naboerne og høre, om de har andre udbydere. Det kan være, at de har netop har en billigere løsning hos et andet selskab, som de måske kan anbefale. Så har man en bedre idé om, hvad man kan få, når man kontakter den udbyder.

Tjek din TV-pakke

Tit køber man sin internetforbindelse med en tv-pakke, og kanalerne flytter hele tiden rundt mellem pakkerne, så der kan man også kigge på, om man har behov for om man for eksempel stadig har brug for den største tv-pakke.

Der er en nem lille måde at gøre det på ved at printe sin kanalliste ud, som man kan finde på udbyderens hjemmeside. Så kan man sætte en streg ud for den pågældende kanal, når man ser den. Og efter 14 dage har man et meget godt billede af, hvilke kanaler man bruger, og hvilke man godt kan undvære. Derfra kan man så undersøge markedet, om man kan få det billigere på en anden måde ved at vælge en mindre kanalpakke og så tilkøbe kanaler enkeltvis, eller ved at streame de programmer man ser.

Pres din udbyder

Får du et bedre tilbud fra en anden leverandør, så kan man med fordel rette henvendelse og tage tilbuddet med tilbage til sin nuværende leverandør og fortælle om det. Så er der – som regel - gode muligheder for at de matcher prisen eller endda gør det billigere.

Kend dit behov

I virkeligheden skal man helt grundlæggende overveje, om man har brug for den internetforbindelse, man har. Du lægger ikke mærke til, hvis du køber en for stor forbindelse, men du lægger mærke til det, hvis den er for lille. Prøv at gå et niveau ned, og se om det fungerer for dig. Hvis det gør, har du hurtigt sparet differencen. Og hvis det viser sig, at hastigheden er for lav, så kan stort set alle internetudbydere skrue op for båndbredden igen nærmest på sekundet.

Tal fra undersøgelsen

Danmark har en veludbygget fastnetbaseret bredbåndsinfrastruktur, hvor 99,9 procent, af de danske husstande og virksomheder har mulighed for at få en bredbåndsforbindelse baseret på fastnet med mindst 2 Mbit/s download, mens 80 procent. har adgang til downloadhastigheder på 30 Mbit/s.

De seneste år er tilgængeligheden for de helt høje hastigheder på 100 Mbit/s desuden steget væsentligt. Samtidig er bredbåndspriserne faldet markant de seneste ti år. En bredbåndsforbindelse på 20 Mbit/s download, som i 2009 kostede næsten 350 kr. om måneden, kan i dag fås for under 200 kr.

32 procent af forbrugerne afdækker markedet sjældnere end hvert femte år, mens 28 procent har undersøgt markedet én eller flere gange i det seneste år.

14 procent af forbrugerne har forsøgt at forhandle deres bredbåndsløsning, og af denne gruppe har 69 procent opnået en konkret fordel.

55 procent opnåede en bedre pris som resultat af forhandlingen, mens 17 procent opnåede bedre vilkår.

Endelig viser analysen, at markedet er opdelt med hensyn til forhandling. 31 procent har aldrig skiftet udbyder, mens det for 18 procent. er mere end fem år siden. 12 procent har skiftet inden for det seneste år.

Flytning er den hyppigste årsag til at skifte udbyder.

Kilde: Rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen