Coop: Salget af √łkologi vokser eksplosivt

De danske detailk√¶der har s√¶nket prisen p√• √łkologiske f√łdevarer, og nu vokser salget s√• eksplosivt, at det overrasker alle i branchen, skriver Finans.

- Salget af √łkologiske f√łdevarer vokser lige nu med en hast, der overstiger vores vildeste forventninger, siger Jens Visholm, food-direkt√łr i Coop.

Detailgiganten s√¶nkede i begyndelsen af januar priserne p√• √łkologiske f√łdevarer i 1.100 butikker i k√¶derne Fakta, Kvickly og Brugserne. I f√łrste omgang blev prisen p√• frugt og gr√łnt sat ned, og siden fulgte prisen p√• k√łd med ned. Effekten p√• salget har v√¶ret dramatisk.

- Vi har sat priserne mest ned p√• store, synlige varer som kartofler og √¶bler. Eksempelvis er prisen p√• √łkologiske √¶bler sat ned med 30 procent, og effekten har v√¶ret en femdobling af salget. Det totale salg af frugt og gr√łnt er vokset 40 procent, og v√¶kstraterne har v√¶ret meget, meget h√łje i Fakta og Dagli‚Äô Brugsen, hvor det √łkologiske salg hidtil har v√¶ret relativt beskedent, fort√¶ller Jens Visholm til Finans.

De lavere priser betyder naturligvis mindre fortjeneste til Coop p√• hvert solgt √¶ble, men i det store billede giver prisneds√¶ttelsen alligevel √łkonomisk mening.

- N√•r oms√¶tningshastigheden stiger, falder vores spild. Det er en meget vigtig faktor, at vi p√• de m√•de kan reducere m√¶ngden af varer, som kasseres, fordi de er blevet for gamle. Samtidig er det positivt, hvis vi kan f√• flere af de kunder, der k√łber √łkologisk, fordi de generelt er rigtig gode kunder, p√•peger Jens Visholm.