Business

Mæglerkrig: Billigere boligsalg på vej

Med en ny, offensiv strategi vil ejendomsmæglerkæden Home stjæle kunder fra konkurrenterne. Det nye tiltag mødes med utilfredshed i branchen, men det er til fordel for forbrugerne, mener en ekspert. Det skriver Berlingske Business.

- Hvis Home vil have krig, så skal de få krig.

Nogenlunde sådan kan reaktionerne fra flere danske ejendomsmæglerkæder sammenfattes, efter Home netop har lanceret en ny strategi, der har til formål at stjæle fra konkurrenterne.

Homes nye tiltag med at gå på rov hos konkurrenterne kommer efter, at Konkurrencestyrelsen i foråret åbnede op for mere konkurrence blandt ejendomsmæglerne.

De nye regler gør det muligt for ejendomsmæglere at kontakte kunder fra konkurrenterne allerede fra første dag boligen er til salg.

Og det er den mulighed, som Home nu vil gøre brug af.

Med salgsbreve og konkurrencer vil Home forsøge at få fat i de af konkurrenternes kunder, som ikke har fået solgt deres bolig.

Og når aftalen med ejendomsmægleren så udløber, håber Home at lokke kunderne over i deres butik.

Men den nye, offensive strategi mødes med hovedrysten hos flere af konkurrenterne, der dog ikke har tænkt sig passivt at se til, at deres kunder bliver kapret.

- Når Home starter på den slags trafik, skal de også regne med, at det er en trafik, som de kommer til at se fra mange andre mæglerkæder, siger Poul Erik Beck fra EDC til Berlingske.

Men sådanne meldinger er kun godt nyt for forbrugerne, lyder det fra Morten Skak, der er boligøkonom fra Syddansk Universitet.

- Det vil betyde en skærpet konkurrence, og det kan sagtens få prisen på et salg ned. Det her er netop den konkurrence, som man kan sige, var Konkurrencestyrelsens formål, og det ser nu ud til at blive opfyldt, siger Morten Skak til Berlingske.