Business

Fastfood-krig på vej i Danmark

Domino's Pizza vil være en af de største fastfoodkæder i Danmark. Den store amerikanske pizzakæde vil gå fra de nuværende 15 butikker i hovedstadsområdet til at have i alt 50 butikker i hele landet i 2017.

De vil gå fra 15 butikker til 50 butikker på bare tre år. Lykkes det, vil Domino's Pizza være en af de helt dominerende spillere på det danske fastfoodmarked. Det skriver dagbladet Børsen.

Og det er ikke hvem som helst, den amerikanske pizzakæde vil stjæle markedsandele fra.

- Vi er klar til at tage kampen op mod McDonald's og Burger King. I modsætning til os har de ikke den samme onlinetilstedeværelse, og det ser vi som en konkurrencemæssig fordel. Derudover er der alle de lokale pizzeriaer, vi kan stjæle markedsandele fra, siger medejer og kommerciel direktør i Domino's Pizza Carsten Kjelms Falk til dagbladet Børsen.

For at nå op på de 50 butikker, er man på udkig efter såkaldte franchisetagere som vil åbne Domino's pizzeriaer på Fyn og i Jylland.

Udover flere butikker i provinsen, satser pizzakæden stort på at hente kunder via online bestillinger. For 12 måneder siden tjente pizzakæden 30 procent af sine penge via bestillinger fra mobiltelefoner. I dag er det tal 70 procent.

Hovedparten af Dominos pizza i Danmark blev i 2011 solgt til svenskeren Gustave Geisendorf. Sidste år investerede også danske Jesper Buch, der er kendt for salget af Just Eat, i pizzakæden.

- Vi har haft en meget aggressiv tilgang til tingene, siden jeg kom ind. Det var også et af mine krav, at der skal være noget vækst, og at der skal åbnes flere butikker, hvis jeg skal være med. Det er vi så for alvor gået i gang med nu, siger Jesper Buch.

Efter finanskrisen har de store fastfoodkæder generelt åbnet flere butikker. Siden 2008 har Sunset Boulevard åbnet 18 nye butikker, mens McDonalds for nylig åbnede restaurant nummer 90 i Danmark, og dermed er Danmarks største fastfoodkæde.