Business

Christiane: Jeg har satset alt på det her

Det er ikke bare en blog. Christiane Schaumburg-Müller går mandag i luften med det, hun selv betragter som en af de største satsninger i sit liv: Et webmagasin skrevet af kvinder for kvinder.

Ifølge 32-årige Christiane Schaumburg-Müller har hun satset alt på, at det nye forretningseventyr skal blive en succes.

- Det er det største, jeg nogensinde kommer til at lave, og det har været min drøm siden universitetet, hvor jeg læste marketing i Frankrig og fransk og kommunikation på CBS i Danmark, siger hun til tv2.dk.

- Jeg har altid drømt om at lave mit eget blad. Jeg gik bare en helt anden vej, end jeg havde forestillet mig, jeg ville gå, tilføjer hun.

Umiddelbart efter studierne fik hun en rolle i '2900 Happines' og efterfølgende gik det slag i slag med en karriere på tv, hvor hun blandt andet var vært for 'Vild med dans', men nu bliver den 'rigtige' drøm til virkelighed: Tv-ansigtet med det store smil, springer mandag ud som redaktør og forretningsejer.

Mere end en almindelig blog

Mandag starter hendes nye webmagasin, der går i luften under navnet "chrichri" - et magasin, der er 100 procent ejet af Christiane Schaumburg-Müller og 100 procent målrettet kvinder i Danmark.

Det bliver meget mere end en almindelig blog, forsikrer Christiane.

Hun har ansat en redaktion på i alt syv personer - inklusiv hende selv - der skal sørge for dagligt indhold, og sitet er blevet bygget op helt fra bunden. Projektet har været seks måneder undervejs, og det har kostet både penge og tid, lyder det.

Regningen har hun selv betalt. Web-magasinet chrichri er en solo-investering, og bliver det ikke en succes, bliver det hende selv, der betaler regningen, lyder det.

- Jeg har investeret alle pengene i det, siger Christiane Schaumburg-Müller.

- Jeg har satset hele butikken på det her. Jeg fik ideen for to år siden, og det seneste halvandet år har jeg arbejdet 80 timer i ugen for at få det til at lykkes. Jeg har arbejdet fra klokken 8 til klokken 23 om aftenen for at alt, hvad skal være der, er der, tilføjer hun.

Rødt og lyserødt stof

Selve indholdet bliver en blanding af det, hun kalder for "rødt stof" og "lyserødt stof". Det røde stof er "de tunge" nyheder, analyser og artikler, der beskriver verden ud fra et kvindesynspunkt, mens det lyserøde dækker over de lettere emner.

På den måde adskiller Christiane Schaumburg-Müller sig fra mange af de danske kendisser, der har deres eget vindue på nettet, og som mange tusinde danskere følger loyalt.

Hun vil erobre et nyt marked i Danmark, og i modsætning til kendisser som Mascha Vang og skuespilleren Julie Zangenberg, der blogger om deres liv og produkter, man kan købe, er planen, at chrichri skal være mere end 'bare' en blog.

- Der kommer til at være et blogelement på sitet, men det bliver ikke sådan, at jeg skriver blogindlæg om smoothies og kager, jeg har smagt. Jeg er sidens dna, og man kommer til at lære mig at kende på de emner, som vi skriver om, forklarer Christiane Schaumburg-Müller.

På den måde er sitet en forlængelse af hendes nuværende kontakt med sine mange fans og følgere, hvor hun tager billeder af hendes oplevelser med mad, tøj og ja, livet...

- Jeg har 150.000 følgere på Instagram, og jeg vil gerne lave et vindue for dem, der følger mig der. Jeg elsker min Instagram. Vi har en god tone, og det var faktisk via Instagram, at jeg fik sat liv i det her, siger Christiane Schaumburg-Müller.

- Jeg skrev ud på Instagram, at jeg gerne ville lave en blog, og der fik jeg den sygeste respons. Jeg fik 300 kommentarer og 10.000 likes. Det fik mig skubbet i gang og fik mig til at tro på, at jeg kunne gøre det, fortæller hun videre.

Vil inspirere andre

Hendes primære drivkraft er at inspirere andre mennesker og udleve sin drøm, men der er også et forretningselement i hendes planer.

Magasinet chrichri er ikke for sjov. Det er også en forretning, der skal løbe rundt.

Selv kommer Christiane Schaumburg-Müller til at være magasinet daglige redaktør, og hun vil levere en stor del af indholdet. Det bliver hendes fuldtidsjob, lyder det.

Hun kommer fortsat til at lave tv og optræde, men det bliver "ved siden af" jobbet som redaktør.

Det, der skal finansiere eventyret, er annoncekroner, fortæller den kommende redaktør og ejer af magasinet, og dem skal der arbejdet benhårdt for at skaffe:

- Der bliver ikke noget med betalende abonnementer. Det skal der ikke være noget af.

Chrichri er lige så meget et personligt projekt, som det er en forretning. Det er ikke en benhård branding-strategi, der skal promovere det kendte ansigtet: Christiane Schaumburg-Müller.

- Det er ikke sådan, at jeg har sat mig ned og bestemt, hvad det her skal signalere.

- Min mission er at tale til kvinder i øjenhøjde, og jeg bliver glad, når jeg kan inspirere. Jeg er ikke et produkt, men jeg er sikker i min egen person, og hvem jeg, siger hun til tv2.dk.