Business

Amerikaner udlejer Lego: Sådan tjener hun på Legos succes

Selv om man rider på en flodbølge af succes og tjener milliarder af kroner, kan man godt være årvågen med små virksomheder, der forsøger at ride med i slipstrømmen.

En kvinde fra USA har således fået en venlig henvendelse fra Lego, fordi hun begyndte at leje et af verdens kendteste varemærker ud under navnet Pleygo, skriver Jyllands-Posten.

- Vi gør meget for at beskytte Lego-brandet, og jeg ved, vi har været i korrespondance med dem vedrørende brug af trademarks mv. Ganske fredeligt og udramatisk, siger Charlotte Simonsen.

Kvinden, Elina Furman, fik sidste år ideen til at leje Lego-byggesæt ud til folk, der ikke ville eller kunne ofre penge på et nyt sæt. Under navnet Pleygo begyndte hun sammen med partneren, Ranan Lachman, at sende æsker af sted, og det gik så godt, at de nu har ekspederet 75.000 ordrer.

Det er blevet så stor en succes, at kapitalfonden Allegro Venture Partners sammen med fire andre fonde har besluttet at skyde godt 35 mio. kr. i projektet.

Navnet er siden ændret fra Pleygo til Pley.

Kapitalindskydelsen skal bruges til dels at udvide porteføljen af mærker, dels få forretningen til at vokse geografisk - først til østkysten af USA, siden til Europa.

Lego har ikke nogen særlig holdning til Pley, selvom det jo kan skære noget af Lego-salget, hvis mange begynder at leje Legoklodserne.