Banker nægter NemKonto til gældsramte

Alle borgere i Danmark har ret til at få en NemKonto i banken. Men det er ikke alle, der får lov, skriver metroxpress.
Både Den Sociale Retshjælp og Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning får ofte henvendelser fra danskere, der er blevet nægtet oprettelse af en NemKonto:
- Vi får cirka to henvendelser om ugen fra folk, der er blevet nægtet oprettelse af en NemKonto, fordi de har gæld. Vi undrer os rigtig meget over, at der ikke snart er nogen, der gør noget ved det her, lyder det fra Sandy Madar, direktør hos Den Sociale Retshjælp, der yder gratis juridisk hjælp.
Ifølge Den Sociale Retshjælp ligger problemet i at disse borgere ikke anses for at være gode kunder, der kan bruge penge på bankernes produkter.
Hos Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning peger forbrugerjurist Ken Thalund Nyborg på et andet våben, bankerne tager i brug:
- Vi har fået henvendelser om banker, der tager et meget stort gebyr for at oprette en NemKonto. Der er nemlig ikke regler for oprettelsesgebyret for en NemKonto, ud over at det skal være et fair gebyr i forhold til det arbejde, der er i at oprette en konto, fortæller Ken Thalund Nyborg til metroxpress.
Finansrådet, der er bankernes interesseorganisation, mener ikke, der er et problem:
- Hvis der var et problem, havde vi nok modtaget henvendelser om det. Alle banker har en klageansvarlig, som jeg er sikker på kan tage sig af det, hvis folk bliver nægtet en NemKonto, forklarer kontorchef Jeanne Blyt og tilføjer, at hver enkelt bank selv fastsætter deres gebyrer.