Business

Danske Bank afliver rygter: Sådan tjener vi på MobilePay

MobilePay er en underskudsforretning i millionklassen for Danske Bank, stod der i dagens udgave af Berlingske Business.

Regner man med en transaktionsomkostning på omkring en krone, koster det Danske Bank omkring 50.000 transaktionsomkostninger pr. dag, og dét løber det op i et større millionbeløb om året, lød regnestykket - et regnestykke, som Danske Bank nu afviser som "helt forkert".

- MobilePay er en rigtig god forretning for Danske Bank. Det er noget, der sikret os en strategisk vigtig position i markedet, siger Jesper Nielsen, direktør for forretningsudviklingen i Danske Bank, til TV 2 Finans.

- Det er klart, når man har noget, der er gratis, så koster det noget at drive. Kigger vi på enkeltproduktet MobilePay, så er det korrekt, at vi betaler til og investerer i denne platform på nuværende tidspunkt, men det er uden tvivl en super god forretning for os, forsætter han.

Regnestykket er helt forkert

Regnestykket, der er blevet brugt til at vise, hvor stor en underskudsforretning er for banken, giver han ikke meget for.

Om MobilePay:

MobilePay downloads ligger på godt 1,2 mio primo november efter 10 måneder på markedet.

Det tal vokser med 3000 om dagen.

Tilmeldte fra andre banker er steget til ca. 64 procent.

Samlede overførsler lyder på ca. 1,4 mia. kroner

Danske Bank vurderer anslår at transaktionsbeløbet når mindst 3 mia. kroner årligt.

Gennemsnitsbeløbet pr. transaktion er ca. 225 kroner

Kilde:Danske Bank

- Jeg kan ikke sige, hvor meget der er regnet forkert, men jeg kan sige, at de har regnet millioner forkert. I øvrigt er regnestykket slet ikke stillet rigtigt op, siger Jesper Nielsen.

- Transaktionspriserne bliver blandt andet billigere når, når man har så mange transaktioner, som vi har, siger han

Derudover er andre væsentlige indtjeningsområder blevet glemt, påpeger han.

Tjener penge på erhvervsløsninger

Blandt andet tjener banken penge på at sælge MobilePay-erhvervsløsninger til danske forretningsdrivende, som de kan anvende til at modtage betalinger med - løsninger, som virksomhederne betaler et fast gebyr for at benytte samt et transaktionsgebyr, lyder det.

- Man har også glemt at regne med, at mobilløsningen sparer os for at håndtere omkring tre milliarder i kontanter, og derudover er det vigtigt at huske, at løsning er med til, at vi holder på vores indlånsmidler, siger Jesper Nielsen.

Den største gevinst er dog kundeloyaliteten, og den kunde-tilstrømning, som produktet kan føre med sig, lyder det.

Vil kapre flere kunder

Ifølge Danske Banks direktør, så er det allerede lykkedes at få rigtig mange af de konkurrerende bankers kunder til at benytte sig af app'en, lyder det.

Dermed bliver MobilePay en satning, der skal få flere kunder til at vælge Danske Bank i fremtiden.

- 64 procent af brugerne kommer fra andre pengeinstitutter, og jeg kan bare sige, at det er en kæmpe succes for en virksomhed som vores, at vi for en relativt lille investering kan få stor en effekt. Jeg kan afsløre, at bare det at udvikle app'en kun har været et éncifret millionbeløb. Det er ikke noget vi oplever, vi kaster urimeligt mange penge efter, siger Jesper Nielsen.

Skal kunderne betale i fremtiden?

I øjeblikket er bankens app gratis at benytte for alle privatkunder - uanset, hvilken bank, de tilhører.

Og det vil fortsætte frem til 2016, bekræfter Jesper Nielsen.

- Hvad der vil ske efter 2016, det vil vise sig. Der er flere belutninger, som vi mangler at træffe på det områder. For medlemmer af Danske Banks kundeprogram, vil det være gratis. Det er garanteret, men vi har ikke udstedt en livstidstidsgaranti på, at det vil være gratis for alle, siger underdirektøren.

I første omgang valgte banken at gøre app'en gratis at benytte for alle privatkunder for at skabe volumen, siger han.