Business

Danske specialister bag Pepsi-succes

Pepsi satser massivt på at sælge cola i Mellemøsten. Og danske specialister står bag reklamefilmens imponerende visuelle effekter

Den amerikanske sodavandsfabrikant Pepsi forsøger at blive for ramadanen, hvad Coca-Cola er for julen, og derfor satser amerikanerne storstilet med en offensiv reklamekampagne i Mellemøsten.

En ny reklamefilm produceret i samarbejde med den danske visuel effects-virksomhed Ghost er blevet en kæmpe succes i Egypten, og det kan mærkes hos de danske specialister, der vælter i nye opgaver efter Pepsi-kampagnens succes.

- Vi får allerede rigtig mange forespørgsler baseret på den her, siger VFX-supervisor Martin Gårdeler til tv2.dk.

Bringe døde tilbage til live

På YouTube er reklamevideoen blevet set mere end fire millioner gange. Ghost beskriver kampagnen som en af de mest ambitiøse kampagner i Mellemøsten i år.

Derfor har Pepsi også købt hele reklameblokke på egyptisk tv, så den tre minutter lange reklamefilm kan vises over for muslimske cola-drikkere mest muligt.

I filmen har de danske visuel effect-specialister været med til at genskabe gamle, ikoniske tv-personligheder og endda bringe nogle døde kendisser tilbage til live, så seerne bliver mindet om, at ramadanen er en tid, der skal tilbringes sammen med familien. Eksempelvis medvirker Fouad el-Mohandes, selv om den egyptiske skuespiller døde i 2006.

Uroplagede Egypten

Ghost-holdet, der var ført an af Martin Gårdeler, oplevede dog en del problemer med optagelserne i det uroplagede Egypten.

- Der var en ekstrem lang behandlingstid på at søge visum og pengeoverførsler, der skulle godkendes, fortæller han.

Det lykkedes dog Ghost at færdiggøre reklamefilmen trods de politiske uroligheder i landet, og den danske virksomhed nyder nu succesen og satser på flere opgaver i Mellemøsten inden for den nærmeste fremtid.

Du kan se de visuelle effekter i den tre minutter lange reklamefilm øverst i artiklen.