Business

Sådan sparer du benzin på ferien

Sommerferien er over os, men inden du pakker bilen og kører sydpå til andre himmelstrøg så læs med her for at se, hvordan du kører brændstoføkonomisk og sparer både benzin og hårdt optjente feriepenge.

Vi har spurgt Jacob Mortensen, der arbejder som teknisk konsulent hos FDM om hvilke ting, man skal huske, når man tager bilen til sin feriedestination.

1: Skal man bruge aircondition eller nedrullede vinduer?

Når sommersolen bager, ned kan der hurtigt blive varmt i en bil, men hvad er den bedste måde at køle sig ned på?

- I langt de fleste tilfælde er nedrullede vinduer bedst. Aircondition kan øge brændstofforbruget med helt op til 15 procent, fortæller Jacob Mortensen.

En undersøgelse udført af amerikanske Oak Ridge Lab giver Mortensen ret. Der kommer dog et skillepunkt ved 121 km/t, hvor aircondition faktisk bliver en smule mere økonomisk at bruge end nedrullede vinduer. Du kan læse mere om testen i linkboksen til højre. Ved bykørsel er der dog ingen tvivl. Nedrullede vinduer er det bedste valg, når det kommer til nedkøling.

2: Skal man holde bilen tændt eller slukket ved korte stop?

Efter flere timer på motorvejen bliver et pitstop hos en tankstation nødvendigt. Man skal strække benene, på toilettet og måske finder man også noget slik til den videre færd. Man hører ofte argumentet, at det kræver mere benzin at starte bilen op igen, end det gør at holde den i gang i disse korte pauser, men passer det?

- Nej bestemt ikke, det er bedst at slukke den. Bilen og olien er jo varm, og der er ikke særlig meget friktion i motoren. Sluk bilen helt, stig ud for at strække benene, og så kan du køre videre, siger Jacob Mortensen.

3: Sørg for det rigtige dæktryk

Det rigtige dæktryk kan spare dig rigtig meget benzin, så sørg for at du kører med det rigtige dæktryk.

- Når det kommer meget bagage og flere mennesker i bilen kan det normale dæktryk være for lavt. Mangler man 20 procent luft, så stiger brændstofforbruget med 10 procent. Tjek derfor vejledningerne for dæktryk i bilens tankdæksel eller instruktionsbog. Her står også hvad trykket skal være afhængig af antallet af personer i bilen, siger Jacob Mortensen.

4: Du skal bremse med motoren

En gammel myte er, at man skal køre i frigear, når det er muligt, for at spare benzin.

- Det passer ikke. Det man skal gøre i stedet er, at man skal læse trafikken. Kan man se, at det går ned af bakke, skal man i stedet bremse med motoren ved at slippe speederen og holde bilen i gear. Hvis man bremser med motoren, så lukker den af for tilførelsen af brændstof. I frigear forbruger den stadigvæk brændstof, siger Jacob Mortensen.

Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug

5. Nogle feriedestinationer kræver tagbagagebærer eller tagboks. Det kan forøge brændstofforbruget med op til 15 procent.

- Det er selvføgelig afhængig af vægt og størrelse. Under alle omstændigheder skal din bagage være i en tagboks eller bagagerummet, ikke i kabinen. Det kan blive farligt, hvis man kører galt. Det er en god ide, at afmontere tagbagagebæreren, når man ankommer til destinationen, især hvis man har planer om at køre rundt. Her skal man kun tage de absolut mest nødvendige ting med, siger Jacob Mortensen.