Business

Israelere starter colakrig i Danmark

Nu skal danskerne ikke længere drikke Coca-Cola og Pepsi. Aggressiv kampagne, der gør grin med populære mærker, skal få danskerne til at ændre cola-vaner

I årevis har de amerikanske sodavandsprocenter domineret markedet for colaer, men nu vil den israelske sodavandsmaskine-producent SodaStream med en aggressiv markedsføring ændre danskernes vane med at drikke cola af flasker og dåser.

I morgen, mandag, lancerer SodaStream en kampagne i Danmark, der skal få danskerne til at lave deres egne colaer derhjemme.

"Nu er det på høje tid, at nogen faktisk tør tage den kamp og gøre opmærksom på, at der findes alternativer til de store brands, som vi støder på alle vegne. Nu skal vi oplyse danskerne om, at der er et reelt og smartere alternativ, og som gang på gang slår kæmperne på smag, som ellers er deres stærkeste våben," siger Michele Fitzwilliams, der er marketing manager i SodaStream i Danmark.

Umoderne, forældede, dårlige for miljøet

Ovenstående reklame vil optræde i det danske mediebillede fra starten af næste uge, og den gør grin de traditionelle colaprodukter, idet den fremstiller konkurrenterne som umoderne og forældede.

"Der findes en smartere måde at drikke cola på. Det er bare de færreste, der kender til de fordele, der er ved at lave sin egen cola derhjemme. Man slipper nemlig for at slæbe dåser og flasker frem og tilbage, og det er blandt andet det, vi skal sørge for at få forklaret de travle danske familier, der i det 21. århundrede leder efter bekvemme alternativer, der gør hverdagen lettere," siger Michele Fitzwilliams.

Annoncekampagnen, håber Sodastream, er startskuddet til en colakrig i Danmark, og den er en dansk forsættelse af en aggressiv kampagne i USA og andre lande, hvor SodaStream har udstillet konkurrenterne som dårlige for miljøet, fordi de mange flasker hober sig op.

Netop Coca-Cola er aktuelle med en populær danske reklamefilm, der er kommet videre til VM-finalen for reklamefilm i Cannes, hvor kan se dannebrog i den amerikanske producents logo.

Coca Cola ønsker ikke at kommentere SodaStreams udmelding.