Legoland fik overskud på 100 mio

Legoland kom ud af sidste år med et overskud på 100 millioner kroner, og det er på trods af et år med dårligt vejr.

Den nærmest ikoniske forlystelsespark i Billund kom ud af sidste år med et overskud på 100 millioner kroner, og det er på trods af en sæson med dårligt vejr, oplyser Legolands direktør til Børsen.

- Det regnede jo stort set fra vi åbnede, og til vi lukkede igen, siger direktør Henrik Höhrmann til Børsen.

Parken havde godt 1,7 millioner besøgende i 2012, hvoraf 40 procent var udlændinge, og Legolands direktør trækker en direkte parallel til succesen hos legoklodsens fascinerende salg under finanskrisen.

- Det er jo interessant, at Legos udvikling også har været fuldstændig modsat af finanskrisen. Der er mange familier derude, der gerne vil investere i kvalitet til deres børn, siger Henrik Höhrmann.

Vil fange markedet i Østeuropa

Den største konkurrent til Legoland er ikke de danske forlystelsesparker, men i stedet den gigantiske Disneyland Paris, og det er at fornemme på Legolands markedsføring.

Specielt Østeuropa er nu et mål, hvor Legoland forventer langsigtede vækstmuligheder.

- Her skal vores internationale lufthavn især bruges til at knække koden, og Ryanair og charterselskaberne spiller en voldsomt stor rolle, siger Henrik Höhrmann til Børsen.

Ud over stigende gæster som kommer kun for at se Legoland, så har et samarbejde med Givskud Zoo og Lalandia også givet op imod 200.000 flere gæster til billundegnen, og det er ifølge Henrik Höhrmann i en periode, hvor det udenlandske besøgstal i Danmark ellers har været faldende.