Business

Star Tour: Derfor haler vi ind på Spies

Stig Elling vurderer, at Star Tours satsning på charterferier til fjerne destinationer har givet pote

Der er ingen tvivl om, at Spies og Star Tour er danskernes foretrukne rejsearrangører. Til sammen står de for halvdelen af alle solgte charterferier i Danmark.

Selv om Spies fortsat topper som Danmarks førende rejseselskab, er Star Tour i gang med at hale ind på konkurrenten.

- Vi haler en del ind, som man kan se på tallene. Da der var krise, gik vi jo lidt ned i antal, og nu har vi kørt meget kraftigt på og haft en stor, lønsom vækst, så vi har tjent penge, samtidig med at vi har haft vækst, siger salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour til tv2.dk.

- Vi er blevet meget stærke på longhaul (langdistanceflyvninger, red.), hvor vi er Danmarks største arrangør, specielt rejser til Thailand og Mexico, og der er vi vokset rigtig meget, forklarer salgsdirektøren.

Jyder vælger Star Tour

Der kan også mærkes regionale forskelle i væksten hos Star Tour. Især de jyske charterturister, som rejser fra Aalborg og Billund, er blevet gladere for Star Tour.

Foruden rejser til fjerne destinationer er det dog de traditionelle feriemål omkring Sydeuropa, der topper hos danskerne, samt nyere rejsemål som eksempelvis Middelhavsøen Menorca.

Solgte charterrejser

Ifølge nye tal fra Rejsearrangørforeningen i Danmark, der dækker over 85 procent af alle charterferier i Danmark, har Spies en markedsandel inden for salget af charterrejser på 27 procent. Det er ét procentpoint færre end året tidligere. Omvendt er Star Tour gået ét procentpoint frem til 25 procent. Mens Star Tour oplever vækst i antallet af solgte rejser, har Spies oplevet et fald i antallet af gæster.

- Vi er meget stærke på Kreta, Mallorca og Tyrkiet. De klassiske feriemål spiller rigtig godt, og det vil danskerne rigtig gerne, fortæller Stig Elling.