Business

Danske designklassikere succes i udlandet

Møbelikonet Fritz Hansen har haft et strålende 2012 med markant vækst på trods af den økonomiske krise

Danske designmøbler hitter hos japanske og amerikanske forbrugere - og det kan ses på årsregnskabet fra møbelfirmaet Fritz Hansen, som blandt andet sælger klassikere fra Arne Jacobsen og Poul Kjærholm. Det skriver Børsen.

Men det er ikke kun klassikerne som tiltrækker sig opmærksomhed. Også firmaets nye designs trækker kunder i udlandet.

"Heldigvis er vores omsætning en god kombination af både nye og klassiske møbler. Det er altid klassikerne, der starter salget på et marked, men interessen for de nye møbler i vores produktionsportefølje vokser. Det gælder især i Japan, hvor nye produkter designet af eksempelvis Kasper Salto og Piero Lissoni sælger godt", fortæller administrerende direktør Jacob Holm til avisen.

Møbelfirmaet har øget sin omsætning med 7 procent fra 433 millioner kroner i 2011 til 461 millioner kroner i 2012, hvilket først og fremmest skyldes, at eksporten til USA og Fjernøsten er gået over forventning. Og Jacob Holm forventer et endnu bedre 2013 for Fritz Hansen med en forventet vækst på 5-6 procent.