Business

Det skal du købe for at grænsehandel betaler sig

Fylder du bilen med 3840 dåsesodavand eller små tusind havarti-oste, så har turen over grænsen tjent sig selv hjem gennem besparelser, hvis du kører fra Århus. Det viser en ny analyse fra Nykredit.

Fylder du bilen med øl, bliver den samlede regning derimod 700 kr. dyrere end herhjemme for den maksimalt tilladte mængde, når transportomkostningerne regnes med.

Du skal med andre ord tænke dig om, købe stort ind og helst ikke bo for langt væk, for at grænsehandel skal kunne betale sig.

- Mange kunne sandsynligvis spare flere penge, hvis de brugte tiden på at nærlæse danske tilbudsaviser, og så kørte rundt til forskellige danske butikker i stedet for at tage bilen helt til Tyskland, siger forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen, til tv2.dk.

Mere dansk discount

Med lavprisvarehusenes indtog og en stærkt øget priskonkurrence blandt danske fødevarebutikker, har en dansk forbruger i dag næsten altid et tilbud rundt om hjørnet, som kun er marginalt dyrere end en tilsvarende vare over grænsen.

Og medregner man transportomkostninger i det samlede regnskab, skal man ofte se langt efter besparelsen.

- Det er lidt pudsigt, at danskere bruger så meget tid og energi på grænsehandel, når der er andre områder af privatøkonomien, danskerne bruger meget lidt tid på, hvor de ellers ofte ville kunne spare rigtig mange penge, som f.eks. pension og renter på indlånskonti, Johan Juul-Jensen.

Ikke kun benzin

For slik, chokolade og visse mærkevaresodavand kan der dog være tale om væsentlige besparelser, men Johan Juul-Jensen vurderer, at mange forbrugere undervurderer de fulde omkostninger ved at starte bilen.

Med til regnestykket hører også slitage og værditab, og medregner man faste udgifter som forsikring, finansielle omkostninger og afgifter, koster turen tur-retur over grænsen fra fx Kolding 400 kr. og henholdsvis 800 kr. og 1.100 kr., hvis turen starter i Århus eller København, og man kører i én af markedets billigste biler.

Hvis man køber ting som dåsesodavand, kaffe, øl og tandpasta, skal man enten købe ind i meget store mængder eller bo tæt på grænsen, før det kan betale sig. Afskaffelsen af den omdiskuterede fedtafgift samt øget priskonkurrence i den danske detailbranche har gjort grænsehandel mindre fordelagtigt, men der er fortsat områder, hvor man kan opnå besparelser. Særligt er serviceydelser som f.eks. tandlægebesøg og bileftersyn meget billigere, selvom det ikke typisk er dét, man forbinder med grænsehandel.

Johan Juul_Jensen, forbrugerøkonom i Nykredit.

- Jeg tror, mange glemmer at regne totalprisen ud for sådan en tur. Og så skal man også huske at medregne tidsforbruget. Om man har lyst til at bruge en hel dag på at handle ind, siger Johan Juul-Jensen til tv2.dk

Koster mindst 2 kr. kilometeren

Opgørelser fra FDM viser, at omkostningen per kørte kilometer varierer fra 2 kr. for de billigste biler til 5 kr. for de dyreste (se skema til højre).

- Hvis man køber ting som dåsesodavand, kaffe, øl og tandpasta, skal man enten købe ind i meget store mængder eller bo tæt på grænsen, før det kan betale sig. Afskaffelsen af den omdiskuterede fedtafgift samt øget priskonkurrence i den danske detailbranche har gjort grænsehandel mindre fordelagtigt, men der er fortsat områder, hvor man kan opnå besparelser. Særligt er serviceydelser som f.eks. tandlægebesøg og bileftersyn meget billigere, selvom det ikke typisk er dét, man forbinder med grænsehandel, siger Johan Juul-Jensen.