Netsvindlere på krigsstien
Stadig flere danskere bliver offer for netsvindel.
Selv om vi har fået masser af advarsler, må bankerne udbetale flere og flere millioner i erstatning til folk, der har fået lænset kontoen af it-kriminelle. Det fortæller DR Østjylland.
- Jeg fik en mail, tilsyneladende fra Nordea, som sagde, at der var sikkerhedsproblemer med min konto, og jeg skulle gå ind og taste mit kontonummer, fortæller en 47-årig aarhusianer, der røg i fælden for et par uger siden.
Et par dage senere ville han hæve penge i en automat, men opdagede, at kontoen var lænset, og svindlerne havde hævet 2.800 kroner til at betale for en flyrejse med Ryanair.
Manden vil være anonym, men DR Østjylland kender hans identitet.
Banken har nu dækket hans tab, og den slags erstatninger koster bankerne et konstant stigende millionbeløb. I første halvår af 2012 registrerede Nets, der administrerer betalingssystemer, svindel med Dankort på nettet for 8,2 mio kr. Det var en stigning på 39 procent i forhold til samme periode året før.
- Stigningen skyldes, at der kommer stadig flere af de såkaldte phishing-mails, fortæller pressechef Søren Winge fra Nets.
Kunderne får erstattet tabet, medmindre de har båret sig groft uagtsomt ad.
Mange af svindlerne har udviklet strategien de seneste måneder. Seneste mail anklager modtagerne for at have brugt deres kreditkort til at betale for børneporno, men de kan undgå en politiundersøgelse ved at klikke ind på et link, som angiveligt tilhører Danske Bank.
- Generelt er de blevet mere truende i tonen. F.eks. får modtagerne ofte at vide, deres kort bliver spærret inden 24 timer, hvis de ikke følger instruktionerne. Jeg kan godt forstå, at en del modtagere kommer i tvivl, siger Søren Winge.
Han oplyser, at bankerne og nets aldrig vil bede kunder om at sende personlige oplysninger i en mail.