Ekspert: Derfor når ingen Lego til sokkeholderne
Lego har netop præsenteret et imponerende halvårsregnskab, og koncernen vil ansætte 1.000 nye medarbejdere. Det er produktets skyld, mener ekspert
Lego-koncernen fremviser imponerende regnskaber, og har planer om masseansættelser, og det midt i en krisetid - og en tid hvor børn leger mere og mere med computere.
Ifølge adm. direktør i marketingbureauet Fireball, Athony Aconis, der tidligere har haft det strategiske markedsføringsansvar for Lego, så skyldes den vedvarende succes for den danske legetøjsgigant, at Lego simpelthen har et fantastisk produkt, og at de i det seneste årti har turde satse på det.
- Lego har et drømmeprodukt. Det er det politisk korrekte, analoge legetøj, som både børn og forældre kan lide. Forældrene kan købe det med god samvittighed, fordi det giver en mental udfordring til børnene, der ikke foregår bag en skærm. Lego har ramt en universal formel, som virker både i Japan, i Ohio og i Kolding, fortæller Athony Aconis til tv2.dk.
Han mener desuden, at det er en klar styrke ved det familieejede Billund-firma, at de på én og samme tid har fornyet sig ved at skabe nye universer, og blevet ved deres fundament, som er konstruktion og bygning via kvalitetsklodser.
- Femårige i dag kender f.eks. nok først Star Wars som Lego, og finder så senere ud af, at det også er en film, siger Anthony Aconis.
Tilbage til rødderne
Han fortæller også, at Lego en årrække var fristet til at forsøge at gå nye veje med bl.a. actionfigurer, computerspil og andet, men at den nuværende succes først og fremmest skyldes, at koncernen er vendt tilbage til rødderne.
Lego har et drømmeprodukt. Det er det politisk korrekte, analoge legetøj, som både børn og forældre kan lide.
Anthony Aconis, direktør i marketingbureauet Fireball
- De er vendt tilbage til klodsen som deres fundament, og de har turde satse på det fundament, og det er imponerende. Strategien begyndte med Jørgen Vig Knudstorps tiltræden som adm. direktør (Knudstorp kom til Lego i 2001, og efterfulgte Kjeld Kirk Kristiansen som koncernchef i 2004, red.). Han har været rigtig god for Lego.
Nu er pigerne også med
Legos legetøjsserie Lego Friends har ifølge koncernen selv været medvirkende årsag til det flotte halvårsresultat.
- Legos grundliggende idé med konstruktion og bygning har typisk appelleret mest til drenge. Men de har tilsyneladende nu formået at skabe et univers, som piger også kan lide - hvor det handler mere om at fortælle historier og lege socialt, forklarer Athony Aconis.
Digitaliseringen er konkurrenten
Han fortæller også, at Lego ikke har nogen egentlige direkte konkurrenter på netop deres marked på verdensplan.
Deres udfordring er derimod et generelt skifte i den måde, børn leger på.
- Der findes nogle kopier rundt omkring, men kvaliteten er bare ikke ligeså god som hos Lego. Legos udfordring har været, og er, at børn bruger mere og mere tid foran en computer. Derfor er det også så imponerende, at det virker så godt, når de holder fast ved deres analoge fundament, slutter Anthony Aconis.