Business

Sådan så isen ud, da far var dreng

En filur-is kostede 65 øre, da det første isskilt i 1972 blev hængt op over køledisken. Siden har forventningsfulde danskere hver sommer glædet sig til at se, hvilke nyheder isproducenterne har føjet til menukortet.

Livstilseksperten Henrik Byager har kigget nærmere på kortenes udvikling, og ifølge hans vurdering, er der et markant større fokus på marketing i dag, end der var for 40 år siden.

"Magnumen bliver i dag markedsført på samme måde som skønhedsprodukter - æstetisk og seksuelt. Men det var først i 1980'erne, at isproducenter for alvor gjorde et nummer ud af markedsføringen. I 1970 var en is bare en is. Men i 80'erne begyndte hver enkelt is at få sit helt eget univers. Og dette univers er blevet udviklet lige siden," forklarer Henrik Byager.

Filuren er som Rolling Stones

Der er sket en stor udskiftning i sortimentet siden dengang i 70'erne, men nogle af isene har fået status som klassikere, og er at finde i køledisken år efter år. Is som Champagnebrus, Københavnerstang og Filur.

"Der er klassikerne tilbage. Filur-isen er ligesom skummetmælk og Rolling Stones - det er noget, som altid har været der og altid vil blive her."

Tv2.dk har dykket ned i Friskos arkiver, og i boksen til højre kan du se en række af de bedste iskort fra 1972 til i dag.