Business

Arla-top: Derfor fusionerer vi igen

Fusionerne med tyske Milch-Union Hocheifel og britiske Milk Link betyder, at Arla konsoliderer sin position som en af Europas førende mejerikoncerner

Ud over at sikre selskabets position på de vigtige tyske og britiske markeder er den overordnede målsætning med fusionerne at blive ved med at holde mælkepriserne på et fornuftigt niveau for ejerne af de tre andelsmejerier.

"I hvert af disse tre selskaber er målet at skabe værdi til vores ejere i form af en stærk mælkepris," siger administrerende direktør Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.

"Det vil det også være fremover, og vores forudsætninger for at levere gode resultater styrkes, hvis disse planer realiseres," siger han.

Alle tre mejerier er andelsselskaber, og derfor skal ejerkredsen stemme ja til forslaget den 26. juni.

Arla får med fusionen ejere på alle selskabets fire vigtigste markeder, Danmark, Sverige, Storbritannien og Tyskland.

Ifølge formand for Arlas bestyrelsen Åke Hantoft er det vigtigt at holde fast i andelstanken, som sikrer en stabil levering af mælk.

"Alle tre mejerikoncerner er skabt af mælkeproducenter, som gennem investeringer har bygget selskaber op, som vi i dag kan være stolte af," siger Åke Hantoft.

  • "Nu finder vi sammen for at skabe et selskab, der også i fremtiden er rustet
  • til at aftage vores mælk og skabe højest mulig værdi ud af den. Den styrke og værdi, der ligger i, at et andelsmejeri også i fremtiden kan
  • blande sig blandt verdens førende mejeriselskaber, kan ikke undervurderes, siger han.

Med fusionerne øges Arlas omsætning med cirka 9 milliarder kroner. I øjeblikket lyder omsætningen på 55 milliarder kroner.

Fusionerne ventes at være gennemført i løbet af efteråret 2012.