Business

Han er Danmarks mest irriterende type

Mere end 11.200 af tv2.dks læsere har stemt på, hvem der er den mest irriterende type, som vi kan støde på i hverdagen. Og der er bred enighed om, hvem, der "vinder".

Med intet færre end 61 procent af stemmerne (7035 stemmer) kommer telefonsælgeren ind på en klar førsteplads. Nærmeste forfølger er parkeringsvagten, der bliver godt og grundigt distanceret med kun 14 procent af stemmerne (1528).

Den tredjemest irriterende type er karrierecoachen, der høster otte procent af stemmerne (861), Som den eneste i afstemningen har tjeneren ikke fået en eneste stemme.

Vi har slået rivalen

Tommy Gravad har i mange år arbejdet som telefonsælger, og han er på vegne af den samlede telesælger-bestand stolt over, at man så eftertrykkeligt har sat den værste rival til vægs.

I mange år har vi kæmpet om at være de meste hadede blandt danskerne, men nu har vi beviset for, at tele-terroristerne er de mest irriterende

Tommy Gravad, tidligere telefonsælger

"Folket har talt, og vi har slået parkeringsvagterne klart. I mange år har vi kæmpet om at være de meste hadede blandt danskerne, men nu har vi beviset for, at tele-terroristerne er de mest irriterende, så vi er naturligvis stolte over den "ærefulde titel", siger Tommy Gravad med et glimt i øjet.

Professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen ved Aalborg Universitet har en klar fornemmelse af, hvad der gør danskerne så harme, når de bliver ringet op af en telefonsælger.

Når vi bliver ringet op med et "godt tilbud", så føler vi, at vi bliver prakket noget på. Og det kan vi ikke lide

Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker

Altid et skidt tidspunkt

"Når vi bliver ringet op med et "godt tilbud", så føler vi, at vi bliver prakket noget på. Og det kan vi ikke lide. Det hjælper heller ikke på vores humør, at de ringer om noget, vi ikke har brug for og at de meget aggressivt bliver ved med at presse på for at sælge, selv efter man har sagt nej," siger Flemming Ibsen til tv2.dk.

Ibsen nævner også, at uanset hvilket tidspunkt telesælgeren ringer på, så er det altid ubelejligt. Om man sidder midt i maden, er på arbejde, eller bare er dødtræt efter endt arbejdsdag eller noget helt fjerde er lige fedt. Faktum er, at sælgeren altid ringer på et skidt tidspunkt, hvor man ikke lige har lyst til at have en sælger i røret.

Negative på forhånd"

I forvejen er vi negativt indstillet, når vi hører hvad det går ud på, fordi vi har så mange dårlige erfaringer fra tidligere. Tolerancen er lille og lunten er ufattelig kort, og det kan ofte betyde, at vi bliver irriterede og taler i mindre høflige toner end normalt. Det er med til at besværliggøre telefonsælgernes arbejde, men det er de færreste, der har medlidenhed med dem," siger Flemming Ibsen og tilføjer:

"Jeg har dog lidt medlidenhed, for som ung solgte jeg selv annoncer for en avis, og det er det værste job, man kan tænke sig. Det burde nærmest ved lov være tidsbegrænset arbejde, fordi det er så utaknemmeligt et job," siger Flemming Ibsen.

det er det værste job, man kan tænke sig. Det burde nærmest ved lov være tidsbegrænset arbejde, fordi det er så utaknemmeligt et job

Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker

Psykisk hårdt

Tommy Gravad har efter fem år forladt branchen for at koncentrere sig om sit speciale i kommunikation på Roskilde Universitet. Fem år er ifølge ham selv meget lang tid at have et job som telesælger, og det er kun de færreste, der holder så længe.

"Det er hårdt psykisk arbejde når folk konstant skriger af én i røret, og som følge heraf er der ikke mange som holder til det i lang tid, og derfor er der ofte løbende udskiftning blandt personalet. Nogle nye sælgere kan ikke håndtere at få skæld ud i telefonen og kommer derfor op i det røde felt, og bliver måske lidt for ubehagelige over for kunden, som er med til at give et dårligt billede af telesælgerne," siger Tommy Gravad.

Han slutter af med en opfordring til danskerne om ikke at råbe for meget efter telesælgerne, når de ringer. Afvis i stedet bestemt men venligt. Og forstår sælgeren ikke et vink med en vognstang, så er det meget bedre bare at smide røret på fremfor at begynde at tale grimt.