Business

Unge arbejder gratis for juicebar

Et ugelangt optræningskursus uden løn eller jobgaranti. Det er virkeligheden for størstedelen af de unge, der ansættes hos den succesrige juicekæde Joe & The Juice.

Den hurtigt voksende juicekæde er i aften blandt tre finalister i en erhvervskonkurrence udbudt af Magasinet Penge på Danmarks Radio og Ugebrevet Mandag Morgen. Her belønnes vinderen for at gå alternative veje og eksperimentere med nye måder at skabe vækst på.

Men juicekædens rekrutteringsmetoder møder nu kritik for at være lidt for alternative, skriver Avisen.dk.

"Det er en grov udnyttelse af unge mennesker, der gerne vil have et job. Det er virkelig noget snavs," lyder det fra Ejnar K. Holst, der er forbundssekretær i LO.

Avisen.dk har været i kontakt med flere personer, som kan berette om lange, ubetalte oplæringsforløb som en del af ansættelsesproceduren hos Joe & The Juice. Og af et brev, som juicekæden uddeler til deltagerne på firmaets oplæringsforløb, fremgår det klart, at de hverken er sikret løn eller job.

"Vi gør for god ordens skyld opmærksom på, at der er tale om et kursus og ikke et ansættelsesforhold, lige som der heller ikke automatisk gives tilbud om efterfølgende ansættelse hos Joe & the Juice A/S," hedder det blandt andet i brevet.

Sebastian Vestergaard, der er ansvarlig for 'Juicer Academy' hos Joe & The Juice, forklarer, at der et tale om et tilbud til de mange unge, der søger job hos juicekæden.

"Vores 'Academy' er ikke et forløb, hvor de skal vise os, hvad de kan, og hvor vi skal vurdere dem. Det er et åbent kursus med undervisning i produktion af sandwich, juice og kaffe kombineret med undervisning i de ernæringsmæssige forhold og hygiejnekrav," siger han.

Ifølge Ejnar K. Holst fra LO er der ikke noget ulovligt i metoden.

"Men på det danske arbejdsmarked er det let at hyre og fyre, og derfor er der ingen grund til, at man skal arbejde gratis for at vise, at man kan," siger han.

Alfred Josefsen er administrerende direktør i Irma og har som dommer og mentor i DR og Mandag Morgens vækstkonkurrence været med til at udpege Joe & The Juice som én af de tre finalister. Han ønsker ikke at kommentere konkret på arbejdsforholdene på Joe & the Juice, men påpeger at han ikke selv ville bede kommende ansatte lade sig oplære gratis i Irma.

"Vi har overenskomster, og dem er vi glade for. Selvfølgelig skal man have løn for at udføre sit arbejde," siger han til Avisen.dk.

Direktør og stifter af Joe & The Juice, Kaspar Basse, finder kritikken urimelig.

"De (kritikerne red.) skulle hellere kigge på selve arbejdet og medarbejdertilfredsheden. I vores ambitioner om at skabe en attraktiv oplevelse har vi også skabt et højt omfang af glade medarbejdere, der ofte bliver her i flere år," siger han.