Business

-Danskerne sparer på maden

Danskerne skruer markant ned for madindkøbene. Hver husstand bærer cirka 100 kilo mindre hjem fra supermarkedet end for tre år siden. Det giver mindre madspild.

Der ryger mindre i indkøbsvognen, og det er slut med at kyle madresterne i skraldespanden.

Danskerne er blevet nøjsomme med dagligvarerne, viser en analyse, som Dansk Handelsblad har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

I årets andet kvartal blev der solgt godt syv procent eller 280.000 ton færre fødevarer end i samme periode for tre år siden.

Det er den økonomiske krise, som har sat gang i en ny forbrugerbevidsthed, vurderer chefkonsulent Klaus Jørgensen fra erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer.

"Nu overvejer man, om der virkelig er brug for at købe en ekstra pakke. Og samtidig er det blevet in at udnytte alle ressourcerne, så vi i stedet for at smide maden væk bruger resterne dagen efter", siger han til Ritzau.

Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad barsler derfor med en restekogebog i samarbejde med Gyldendal. Derudover har flere madhjemmesider en tøm køleskabet-funktion, hvor man kan finde opskrifter, der indeholder de ingredienser, man har i køleskabet.

Det store fald i fødevaresalget svarer til, at der bliver båret 109 kilo mindre hjem til hver af landets knap 2,6 millioner husstande i år.

Senere på året sparker Miljøstyrelsen netop en kampagne i gang, som fokuserer på danskernes indkøb og madspild. Med det dalende salg af fødevarer ser den allerede ud til at være en succes, før den er skudt i gang.

"Når vi køber mindre mad, smider vi også mindre ud. Det er også meldingen fra affaldsselskaberne", siger Klaus Jørgensen.

Under krisen har discountbutikker, der sjældent kører med flerstykstilbud, været i historisk fremgang. Det lægger pres på kæder med storkøbsvarer, forudser Klaus Jørgensen.

"Vi har set, at Bilka er en af de kæder, som har det hårdt for tiden, fordi det netop er baseret på store mængder. Danskerne foretrækker for tiden billige varer i mindre mængder", siger han.

Ifølge Coop Danmark og Dansk Supermarked, som tilsammen sidder på 70 procent af markedet for dagligvarer, er tilbagegangen jævnt fordelt ud over de daglige fornødenheder.

Hos Dansk Erhverv vurderer chefkonsulent Mette Feifer over for Dansk Handelsblad, at forbrugerne har fundet ud af, at de kan klare sig med mindre. Hun forventer, at der kan gå år, før de igen begynder at købe flere dagligvarer.