Business

Sådan lander du blidt efter ferien

Ferietiden nærmer sig sin afslutning for mange, og det kan for nogle give en knugende fornemmelse i mellemgulvet.

Stress over at skulle på arbejde igen er et udbredt fænomen, så derfor får du her eksperternes gode råd til, hvordan du undgår stress efter ferien.

De fleste føler, at den første uge efter ferien er enormt hård

Bo Netterstrøm, overlæge

"De fleste føler, at den første uge efter ferien er enormt hård. Derfor er det vigtigt, at man ikke lægger for hårdt ud," siger overlæge Bo Netterstrøm fra Stressklinikken ved Hillerød Hospital.

"En del af dem, der har tendens til at blive stressede, er ambitiøse og overdrevent pligtopfyldende. For dem er det meget vigtigt at få prioriteret opgaverne, når de vender tilbage fra ferie," tilføjer afd.læge Martin Nielsen fra Arbejdsmedicinsk Klinik ved Bispebjerg Hospital.

Ryd bordet

Forsøg, før du går på ferie, at nå i bund med de vigtigste opgaver, så du ikke skal gå og have dårlig samvittighed i ferien, og så du ikke skal starte med en presserende hastesag, når du igen møder på arbejde.

Husk motion

Når arbejdet begynder igen, skal du igen tidligt op og holde koncentrationen i længere tid ad gangen. Hvis man er i god fysisk form og har brugt kroppen i ferien, så klarer man mere - også mentalt.

Brug hjernen til noget andet

Sørg for at lave noget helt andet i din ferie, end du plejer. Arbejder du ved en computer i det daglige, så lad være med også at bruge al din ferietid foran skærmen.

Tilpas soverytmen

Sørg for at få søvn og hvile nok i de sidste dage inden arbejde. At flyve hjem fra USA eller køre hjem gennem Tyskland dagen inden, du starter arbejde, er en rigtig dårlig idé. Jetlag tager for de fleste tre dage at komme sig over.

Start blidt

Lad være med at lægge en masse møder i den første uge, og lad være med at tage en masse overarbejde. Om muligt, så gør den første uge kortere ved at starte på arbejde en tirsdag eller en onsdag.

Skab overblik, prioritér

Hvis du sidder i et job, hvor arbejdet hober sig op under ferien, så start med at få overblikket og prioritér benhårdt de vigtigste opgaver.

En del af dem, der har tendens til at blive stressede, er ambitiøse og overdrevent pligtopfyldende. For dem er det meget vigtigt at få prioriteret opgaverne, når de vender tilbage fra ferie

Martin Nielsen, afdelingslæge

Sig fra

Når du har prioriteret opgaverne, så fortæl dine kolleger og din chef om din prioritering, så de ved, hvorfor andet må vente. Sig så vidt muligt fra overfor opgaver, der dumper ind på dit bord, inden du er færdig med den ophobede bunke.

Nyd ferieminderne

Pas på med bekymringer om alt det, du skal nå på arbejde. Tænk i stedet på alt det gode, du har oplevet i ferien.

Kilder: overlæge Bo Netterstrøm fra Stressklinikken ved Hillerød Hospital, afd.læge Martin Nielsen fra Arbejdsmedicinsk Klinik ved Bispebjerg Hospital