Sådan overlever du i hadejobbet

Hvis du ikke bryder dig om dit job, kan det være lidt af en prøvelse at gå på arbejde hver dag.

Måske er din chef en idiot, måske kan du ikke sammen med kollegerne, måske er klimaet på arbejdspladsen bare usundt.

Alligevel kan du være nødt til at blive i jobbet - i hvert fald indtil du finder et nyt - og i den situation gælder det om at være professionel og forsøge at holde gode miner til slet spil.

Her er en række tips til, hvordan du får det bedste ud af et job, du helst vil forlade.

1) Grib om utilfredshedens rod

Ifølge karriereeksperten Timothy Butler, der er forfatter til flere bøger om karriereudvikling, er første skridt til at overleve hadejobbet at kigge indad.

"Utilfredshed er en alarm-klokke, der ringer. Der er en del af dig, der ikke bliver hørt, og som kræver din opmærksomhed, og det er dér, problemet ligger," siger han til Harvard Business Review.

Butlers pointe er, at utilfredshed på jobbet kan dække over en mere grundlæggende utilfredshed med valg af karrierevej, egne præstationer i forhold til egne forventninger eller præstationer i forhold til andres forventninger.

Det er nemt at skyde skylden for mistrivsel på stress og dårlige arbejdsforhold, men hvis det virkelige problem ligger et andet sted, er det ikke nødvendigvis på arbejdspladsen, at ændringerne skal ske.

En anden pointe, der kan være svær at indse for nogle, er, at man selv måske er årsagen til problemerne på arbejdspladsen eller har medvirket til at skabe dem. Hvis man selv er en del af problemet, kan man også være en del af løsningen.

Dermed ikke sagt, at mistrivsel ikke kan skyldes reelle problemer på arbejdspladsen.

2) Kontrollér din vrede

Det sidste, du ønsker, er at lade irritationerne på arbejdspladsen gå dig så meget på, at det påvirker dit helbred eller ender i raseriudbrud på jobbet.

Du har måske hørt om folk, der i ren frustration har sagt op på stedet, og det er naturligvis en situation, det gælder om at undgå.

Ingen ved, om man igen kommer til at skulle arbejde sammen med nogle af de samme personer, og uanset hvad gælder det om at forlade arbejdspladsen med værdigheden og respekten i nogenlunde behold.

3) Se virkeligheden i øjnene

Start med at acceptere, at du kommer til at sidde i jobbet en tid, men begynd så småt at forberede dig på ændringer.

Hvis du ved, hvornår du kan slippe væk, evt. ved at tage orlov eller skifte til et andet job, så kig i kalenderen og del perioden frem til slutdatoen op i etaper. Har du ferie eller afspadsering til gode, så læg dem ind som små heller på vejen i stedet for at brænde det hele af på én gang.

Hvis du er fanget i jobbet uden at kunne se en udvej i den nærmeste fremtid, så overvej, hvad du kan gøre for at gøre hverdagen mere tålelig.

For det første kan man i nogen grad tvinge sig selv til at tænke mere positivt, enten ved at sige "pyt" til problemerne på arbejde og nægte at lade dem påvirke dit humør, eller ved simpelthen at fokusere på nogle af de positive aspekter ved jobbet.

4) Fokusér på det positive i jobbet

Forandring og variation fryder. Selv det mest uinteressante arbejde kan blive mere interessant, hvis man begynder at gøre tingene på en anden måde, end man hele tiden har gjort.

Det kan være små ting som at ændre rækkefølgen af opgaver eller mere grundlæggende ting som at sætte sig kortsigtede mål og forfølge dem i stedet for at kaste sig hovedkulds ud i opgaverne uden en plan.

Eller sæt dig ned og skriv en liste over alle de gode ting, der trods alt er ved dit job. Og glæd dig så over dem.

Husk:

  • At skelne i mellem det, du har mulighed for selv at ændre og det, der ligger udenfor din indflydelse.
  • Tag ansvar for, at der sker ændringer, i stedet for at blive passiv og slæbe dig igennem dagene fra 9--17.
  • Tænk hele tiden på at få det bedste ud af en dårlig situation.

Glem:

  • Tro ikke, at tingene aldrig bliver bedre.
  • Lad ikke de negative tanker få overtaget.
  • Hold ikke problemerne for dig selv, men snak med venner og familie.

Kilde: Harvard Business Review

Det kan være alt lige fra firmabilen, kantineordningen og den pæne løn til hvilke konkrete opgaver i hverdagen, som du faktisk godt kan lide.

5) Læg en plan

Vær proaktiv og tag ansvar for din egen situation. Kun du bestemmer, om der skal ske ændringer i din karriere.

Snak med venner og familie om dine kvaler og indvi dem i dine karrieredrømme. De fleste kan relatere til problemer på arbejdspladsen og til følelsen af ikke helt at have slået helt til. Måske har de svaret på, hvordan du kommer videre.

Er din chef til at tale med? Eller kunne HR-afdelingen eller en anden chef i virksomheden være med til at afhjælpe problemerne? Så tænk over, hvordan du får dem i tale.

Du kan også forsøge at lære noget nyt - måske tilegne dig et nyt værktøj, som forbedrer både din præstation og din arbejdsglæde. Og måske gør dig mere egnet til et andet job.

6) Læg din energi udenfor jobbet

Dit job er ikke hele dit liv og ikke hele din identitet. Koncentrér dig om at yde det nødvendige på arbejdet og glæd dig så i det stille til at bruge dine egentlige kræfter på noget, du er god til eller bare glad for.

Det kan være alt, lige fra projekter med familie og venner over fritidssysler til egentligt arbejde ved siden af hovedbeskæftigelsen.

Tricket er at finde noget, der giver mening for dig, og så fokusere på at lægge energien dér, hvor lysten driver værket.