Business

SAS må betale for misset krydstogt

Skibet sejlede uden kunden, da flyveren var forsinket.

Men nu får en skuffet feriegæst sine penge retur, da SAS ikke sørgede for, at han fik et andet fly, så han kunne nå at komme med på krydstogtet.

Det er Forbrugerklagenævnet, der er kommet frem til, at SAS skal betale omkring 22.000 kroner til manden, der kom for sent.

SAS skal betale, fordi selskabet, trods gentagne opfordringer, ikke sørgede for at ombooke forbrugeren.

Konklusionen er, at det er vigtigt at råbe højt, hvis flyet er forsinket, og du har noget, du skal nå.

Skal gøre alt for forbrugeren

I den konkrete sag skulle en mand flyve fra København til Barcelona sammen med sin mor.

Efter planen skulle de flyve klokken 8.30 med ankomst klokken 11.00. Og i Barcelona skulle de nå et krydstogtskib klokken 18.00.

Men flyet var forsinket. Og selv om manden gentagne gange bad om at blive ombooket til et andet fly og fortalte, at han skulle nå et krydstogtsskib, blev han afvist af SAS, oplyser Forbrugerrådet.

Mads Mølgaard Bräuner, jurist i Forbrugerrådet, siger, at afgørelsen er et klart eksempel på, at flyselskaberne ved forsinkelser og aflysninger skal gøre alt for at få forbrugerne så hurtigt frem til deres destination som overhovedet muligt.

"Hvis de ikke gør det, må de altså betale ved kasse ét. Som rejsende er det vigtigt, at man gør flyselskabet opmærksom på sine rettigheder og vigtigheden af, at man når frem til sit bestemmelsessted, siger juristen.