Business

Lavpriskunder tænker ikke på moral

Det er de billigste flybilletter, der vinder. Lavpriskunder tænker ikke på etik og moral men på pengepungen, når rejsen bestilles.

Lavpriskunder, der skal ud og flyve, er stort set kun interesseret i én ting, når de køber flybilletter - nemlig prisen. Det vurderer Kristian Anders Hvass, adjunkt ved handelshøjskolen CBS med speciale i flybranchen. Og dermed kommer Cimber Sterling ikke til at miste kunder på, at selskabets medarbejdere har opkøbt konkurrenten Norwegians billige billetter.

"Sådan et fejlslagent lille stunt får ikke den store betydning. Jeg tror ikke, at der er mange, der stiller spørgsmålstegn ved selskabernes etik og moral i denne her slags sager", siger han.

Ansatte ved Cimber Sterling er taget i at opkøbe store mængder af konkurrentens kampagnebilletter til én krone uden at bruge dem - men med den bagtanke at forhindre almindelige forbrugere i at rejse med Norwegian.

Det er ikke første gang, at et lavprisselskab kommer i søgelyset for et mere eller mindre heldigt mediestunt, men det har som regel ingen effekt på salget, når for eksempel Ryan Air har været i mediernes søgelys. Det ligger i luften, at lavprisselskaberne er klassens frække dreng, siger Kristian Anders Hvass.

"Traditionelt er lavprisselskaberne 'underdogs', som tager kampen op mod de store flyselskaber, og de kan godt tillade sig at være lidt frække", siger han.

Norwegian kunne konstatere, at langt de fleste af sæderne på rutens første afgange mellem København og Karup var tomme. Ved nærmere efterforskning viste køberne sig at have navne som Anders And og Austin Powers og var i virkeligheden ansatte hos Cimber Sterling.

Mandag aften havde Norwegian ifølge Børsen opgjort antallet af falske købere til mindst 650, men selskabet prøver stadig at få et overblik, og tallet er formentligt højere.

For at give 'ægte' danske kunder muligheden for at benytte tilbuddet besluttede Norwegian tirsdag at forlænge én-krones tilbuddet ud over næste uge.

Hvis konkurrentens opkøb af flybilletter fortsætter, vil selskabet sikre sig mod de tomme flysæder på anden vis.

"Vi forventer selvfølgelig ikke, at det her bliver et tilbagevendende problem. Men i så fald må vi jo se på, hvordan man kan finde en teknisk løsning, som forhindrer det", siger Karl Peter Gombrii fra Norwegians kommunikationsafdeling.

Kritikken er haglet ned over Cimber Sterling for den ufine metode.

Cimber Sterlings administrerende direktør, Jacob Krogsgaard, afviser at kende noget til sagen. I første omgang sagde han, at Norwegian selv var ude om det, når selskabet solgte deres billetter så billigt. Men senere trak direktøren i land.

"Vi har sagt til medarbejderne, at de ikke må købe kampagnebilletter, som de ikke vil benytte, hos konkurrenter som Norwegian", siger Jacob Krogsgaard til epn.dk.

På fondsbørsen synes investorerne tilsyneladende ikke om det farceagtige forløb. Cimber Sterling-aktien tog tirsdag en ordentlig dukkert efter mediernes omtale af sagen.