Virksomheder satser på velgørenhed

Selvom krisen kradser, sparrer virksomhederne ikke på velgørenhed, viser en ny undersøgelse. Det er nemlig god business, mener ekspert.
På trods af krisen svigter virksomhederne ikke deres ansvar.
Over 80 procent af dem bruger for tiden de samme, eller flere ressourcer på deres samfundsmæssige engagementer (CSR) i forhold til før krisen.
Det viser en ny undersøgelse fra revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG.
"Mange af aktiviteterne er mere end pæn indpakning. De har ledelsens bevågenhed og er ikke det første sted besparelserne rammer, siger Jesper Koefoed, der er seniorpartner i KPMG.
Ifølge ham har en ny årsregnskabslov skærpet ledelsens fokus på området. Loven tvinger nemlig hvert år større virksomheder til redegøre for det samfundsansvar, de tager.
En del af forretningen
Men ifølge eksperter er der en anden grund. CSR er nemlig ikke længere forbeholdt de politisk korrekte. I stedet er det blevet en integreret forretningspraksis.
"Der er stadig virksomheder, som gør det, fordi det er moralsk rigtigt at gøre. Men der er langt mere fokus på den bundlinjedrevne tilgang, siger Jonas Eder-Hansen, som er forskningsleder på Copenhagen Business Schools Centre for CSR.
Han forklarer, at der er seks fordele for virksomhederne ved at indgå CSR-samarbejder.
Den vigtigste for virksomhederne er den markedsmæssig fordel, de får af at positionere sig over for konkurrenterne.
Hos Dansk Røde Kors genkender de tendensen.
"Vi har mere succes med vores erhvervssamarbejder i år end de foregående år. Der er en stigende interesse til at lave noget humanitært, siger Ann-Christin Lystrup, som er virksomhedsfundraiser hos Røde Kors.