DI: Betaling på motorveje

16x9

Danmark kommer ikke uden om at opsætte betalingsanlæg på motorvejene og lade bilisterne spytte i kassen.

Ellers bliver der ikke r√•d til gigantiske milliardinvesteringer i nye og n√łdvendige trafikanl√¶g, som kan l√łse de massive tr√¶ngselsproblemer, der truer om 20-25 √•r.

Det mener Dansk Industri, der i g√•r lancerede forslaget om betalingsveje p√• en trafikkonference i K√łbenhavn, skriver Berlingske Tidende.

"Det er uden for enhver tvivl, at fremtidens investeringsbehov er langt st√łrre end de to mia. kr., der i √łjeblikket anvendes p√• nyanl√¶g √•rligt. Og jeg tror ikke p√•, at finansministeren vil v√¶re i stand til at komme med en ekstra stor pose penge," siger direkt√łr i Dansk Industri Kim Graugaard, der ogs√• er medlem af regeringens infrastrukturkommission.

Det sk√łnnes, at der skal investeres op imod 200 milliarder kroner i nye veje og jernbanestr√¶kninger frem mod 2030 for at sikre en mobilitet i verdensklasse, som b√•de er regeringens og infrastrukturkommissionens m√•l.

If√łlge prognoserne kommer der 70-90 pct. flere biler p√• vejene. Og hvis ikke der tages h√łjde for det, viser beregninger, at 80.000 trafikanter om nogle √•rtier kommer til at snegle sig af sted - kofanger mod kofanger - p√• i alt 160 kilometer motorvejsstr√¶kninger. Hver eneste dag.

"Vi havde aldrig f√•et Storeb√¶ltsbroen, √ėresundsbroen og den kommende Femernbro uden brugerbetaling ved et betalingsanl√¶g. Og jeg synes ikke, det er et stort tankespring, at det man g√łr over vand, det g√łr man ogs√• over land," siger Kim Graugaard, som opfordrer politikerne til at s√¶tte betalingsveje p√• dagsordenen.

Den konservative transportordf√łrer Henriette Kj√¶r siger, at hun ikke vil afvise betalingsveje, selv om hun helst vil undg√• dem.

"Vi forventer, at finansministeren vil √łge bevillingerne til infrastruktur. Men hvis der ikke er penge nok til de n√łdvendige investeringer i fremtiden, er vi n√łdt til at diskutere alternativer," siger Henriette Kj√¶r.

Venstres trafikordf√łrer Kristian Pihl Lorentzen er enig med Dansk Industri i, at √•rlige investeringer p√• to mia. kr. i nye trafikanl√¶g slet ikke sl√•r til i fremtiden.

Men han afviser betalingsveje, da bilisterne i forvejen bidrager med 43 mia. kr. årligt til statskassen.

B√•de Venstre og de Konservative er dog interesseret i et pilotprojekt, som kunne v√¶re en brugerfinansieret havnetunnel i K√łbenhavn til 18 mia. kr.

Men det er en dårlig idé, mener professor Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske Universitet.

"Alle beregninger viser, at en havnetunnel ikke kan brugerfinansieres. Det vil v√¶re helt forkert at opkr√¶ve betaling de steder, hvor man gerne vil have trafik. Man skal opkr√¶ve betaling de steder, hvor man netop ikke √łnsker trafik," siger Otte Anker Nielsen og peger p√• road pricing som det mest effektive adf√¶rdsregulerende middel.