København får mere metro

16x9

København får en ny metro der skal løbe som en cityring

København får en ny metro, der kommer til at løbe som en cityring. Det ved­tog Folketinget i dag. Kun Enhedsli­sten står uden for aftalen om den kommende metrocityring.

"Cityringen vil betyde et markant løft af den kollektive trafik i København og på Frederiksberg og samtidig med­virke til at skabe et attraktivt alter­nativ til biltrafikken. Byen bliver tilgængelig på en helt ny måde - til glæde for både byens borgere og de mange besøgende fra nær og fjern, siger transportminister Flemming Hansen (K).

Prisen på 15 milliarder finansieres ved, at staten skyder Københavns Havn A/S ind i selskabet bag metroen. Det udløser fire milliarder kroner ved udstykning af jord. Københavns Kommune lægger 4,8 milliarder kroner, mens Frederiksberg Kommune betaler 800 millioner kroner. De sidste 5,4 milliarder kommer fra brugerbetaling i form af billetindtægter.

Prisoverslaget på 15 milliarder kroner og dog meget usikkert. Budgettet holdt så langt fra, da den nuværende metro blev bygget, og metrocityringen kan også sagtens blive dyrere. Loven beskriver, at metro med 80 procents sikkerhed vil holde sig i et interval mellem 11,4 og 18,6 milliarder kroner.