Roskilde Festival overrasket over vild rekord

16x9

"Leder efter toiletter, der ikke sætter min brækrefleks i voldeligt selvsving. Held og lykke til mig."

Sådan skrev Lise Ring søndag aften på Twitter.

Som titusindvis andre har hun delt til festivaloplevelse på de sociale medier, der i år langt har overgået de foregående års aktivitet.

- Vi havde forventet, at de sociale medier ville eksplodere, men den grad af eksplosion har overrasket mig personligt. Tallene på især Instagram er ret voldsomme, siger Anders Hjortkær-Rask, der er leder af Roskilde Festivals sociale medier-team.

Allerede søndag var der blevet lagt 35.000 Roskilde-fotos på Instagram mærket med hashtagget #rf13.

Også på Facebook er Roskilde Festival markant med. Siden campingområde åbnede, er Roskilde Festivals Facebook-opdateringer blevet set af 4,5 millioner mennesker.

- Det er gået over al forventning. Det er fedt, at folk gider lege med.

I år er Roskilde Festival gået all in på de sociale medier. De bedste opdateringer kommer på storskærmene ved de store scener og forsiden af roskilde-festival.dk er fyldt af stof, som brugerne selv skriver og fotograferer.

Stefan Bøgh-Andersen, der driver netovervågningstjenesten overskrift.dk, er også imponeret over den eksplosive vækst.

- Sidste år var der 4000 billeder, der var mærket med #rf12. I år når vi nok op på 40-45.000, siger han og bemærker, at frekvensen stadig stiger.

Især efter af Instagram har indført kort videoer, har det bragt festivalen tætter på alle dem, der ikke er afsted.

- Man er der ikke selv, og det bliver aldrig det samme, men det er meget tæt på. Nu skal man ikke længere vente på, at tv2.dk eller andre laver et videoklip og lægger det på nettet, siger Stefan Bøgh-Andersen.

- Pludselig er det helt tæt på.

Roskilde Festivals største Instragram-hit var et foto af Orange Scene, inden området blev åbnet.

- Det fik 1000 likes. Et rigtigt forventningsbillede, der bare sagde "glæd jer", siger Anders Hjortkær-Rask.

En af de ting, der gjorde sig bedst på Twitter var til gengæld Ekstra Bladets anmelder Thomas Treos anmeldelse af Rihanna med overskriften "Tarvelig poptæve". Ikke fordi folk nødvendigvis var enige, men fordi tonen i artiklen blev debatteret vildt.

- Det var virkelig en anmeldelse, folk gik helt amok over, siger Stefan Bøgh-Andersen.