Ekspert: Dansk 3G er "overraskende" ringe

16x9

En omfattende test, som tv2.dk har f√•et udf√łrt viser, at der kun er fuldt brugbar 3G-d√¶kning i lidt over halvdelen af de m√•lte omr√•der.

- Det er overraskende, at der stadig er omr√•der, hvor basale funktioner p√• en smartphone ikke kan lade sig g√łre. Det er overraskende og bekymrende, siger den uafh√¶ngige teleekspert Torben Rune fra Netplan, der har set rapporten fra Opensignal, der for tv2.dk har unders√łgt de danske 3G-netv√¶rk.

SE MERE I TV 2 | NYHEDERNE ONSDAG AFTEN KL. 22

Testen afsl√łrer i alt 21.000 punkter i Danmark med ingen eller meget ringe 3G-d√¶kning. Ogs√• i de store byer.

- De danske 3G-netværk er slet ikke dimensionerede til antallet af smartphones, der er blevet så fantastisk populære, at over halvdelen af brugerne har en. De bruger kommunikationsnettene på en fuldstændig anderledes måde end de gamle mobiltelefoner, siger Torben Rune, der lever af at rådgive virksomheder om telekommunikation.

SE P√Ö KORTET HVOR TESTEN AFSL√ėRER HULLER:

Koster milliarder
- Smartphones v√¶lter simpelthen de her netv√¶rk, tilf√łjer Torben Rune, der vurderer, at der i landomr√•derne er problemer med d√¶kning, mens der i byen er problemer med kapacitet.

Men der er ingen udsigt til, at det bliver bedre i fremtiden. Tværtimod.

- Det vil blive værre. Teleselskaberne er ved at blive kvalt i egen succes på trods af millioninvesteringer.

Han vurderer, at der skal en fordobling af antallet af master til, for at f√łlge med dataeftersp√łrgslen, der sidste √•r voksede med 240 procent.

- Der skal investeres RIGTIG meget. Der er tale om tocifrede milliardbel√łb.

Teleselskaberne har afsat lidt over seks milliarder kroner til udbygning at netv√¶rket de n√¶ste tre √•r. Alligevel viser en af deres egne unders√łgelser, at hver 10. kunde oplever at mobild√¶kningen bliver d√•rligere.

Erkender der er huller
- Det er paradoksalt, siger Jakob Willer, der er direkt√łr i teleselskabernes brancheorganisation, Teleindustrien.

- Teleselskaberne g√łr nettene bedre og bedre samtidig med, at mobiltelefonerne bliver d√•rligere og d√•rligere, siger han med henvisning til en ny unders√łgelse fra Aalborg Universitet, der viser af nogle af de dyreste smartphones faktisk har markant d√•rligere antenner end de billigste.

tv2.dk fors√łger at f√• en kommentar fra de st√łrste producenter af smartphones. Hidtil uden held.

Kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 mener ikke at rapporten er ret pr√¶cis - virkeligheden er ikke s√• slem, siger hun ligesom Telia, men indr√łmmer, at der er huller i 3G-d√¶kningen.

- Vi erkender fuldt ud, at der er omr√•der i udkantsdanmark, hvor vi ikke har fuld d√¶kning. Vi har aldrig sagt, at vi d√¶kker over det hele, siger hun til tv2.dk og tilf√łjer, at 3 har en geografisk d√¶kningsgrad p√• 70-80 procent.

TDC erkender også, at oplevelsen ikke altid er optimal.

- Det er rigtigt, at selvom man befinder sig et sted, hvor man burde have 3G-d√¶kning at man s√• kan opleve kun at have 2G-d√¶kning p√• sin telefon. Det kan selvf√łlgelig v√¶re frustrerende, siger presser√•dgiver Rasmus Avnskjold fra TDC til tv2.dk.

Han understreger dog, at de to ting de kan g√łre, nemlig at udvide netv√¶rket geografisk samt opgraderer kapaciteten bliver prioriteret h√łjt.

Forventningerne stiger enormt
Torben Lund fastholder dog, at det ikke ændrer ved, at infrastrukturen er for svag. Jakob Willer peger dog på en anden forklaring:

- Men det handler ogs√• om, at forventningerne stiger enormt meget til, hvad man kan bruge sin mobiltelefon til. Man vil bruge den alle steder uanset om du er ude eller inde, i byen eller p√• landet, siger Jakob Willer, der mener at mange af de "d√łde" omr√•der i rapporten skyldes, at folk har brugt telefonerne indend√łrs.

Kan man virkelig ikke gå ud fra, at ens telefon virker indenfor i sofaen?

- Nej, man kan ikke altid g√• ud fra, at der er indend√łrs d√¶kning. Moderne byggerier kan v√¶re effektive bolv√¶rker mod mobilsignaler.

Jakob Willer r√•der kunder med d√•rlig d√¶kning til at melde det til deres teleselskaber og s√• sp√łrge s√¶lgeren om antennekvaliteten n√¶ste gang, man k√łber telefon. Og s√• selvf√łlgelig unders√łge selskabets d√¶kning i omr√•det p√• forh√•nd.

- Det kan sagtens variere fra selskab til selskab.

.