"Borgen" slettede Apple-logo - beholdt Sony

16x9

Birgitte Nyborg må ikke lave reklame for firmaer. DR må være på stikkerne i "Borgen"

Computere, mobiltelefoner og tv-skærme er en del af virkeligheden i DRs dramaserie "Borgen", som foregår blandt journalister og politikere på Christiansborg.

Men inden danskerne søndag aften sætter sig til rette foran skærmen, er der andre folk, som detaljeret har set serien igennem for én bestemt ting.

DR må ikke benytte sig af det såkaldte "product placement", hvor virksomheder betaler for, at deres brand kommer med i f.eks. film og tv-serier. Men samtidig må DR heller ikke vise et produkt så mange gange, at det tenderer til reklame.

Det kunne opmærksomme seere bl.a. se eksempler på i sæsonens andet afsnit af "Borgen", hvor DR f.eks. havde valgt at retouchere det velkendte Apple-logo på en Mac-computer, som seriens hovedperson Birgitte Nyborg sad med.

Men i et andet klip havde folkene bag serien valgt at vise logoet på en anden computer, nemlig en Sony VIAO.

Konstante overvejelser
Men det er ikke så mystisk endda. Det fortæller "Borgens" producent Camilla Hammerich til tv2.dk.

- I dette tilfælde var scenerne med Mac-computeren så lange. Det kom til at ligne reklame, så vi valgte at retouchere logoet. Men vi gør det ikke hver gang. I det hele taget er der ikke meget konsekvens i det. Det er lidt en skønssag fra gang til gang, siger Camilla Hammerich, som selv har påtaget sig ansvaret for at kigge serien igennem for uhensigtsmæssig reklame.

-Jeg holder øje, når jeg sidder ved klippebordet. Jeg bruger min mavefornemmelse og diskuterer løbende med rekvisitører og scenografer.

- Vi laver jo en serie, som foregår i den digitale verden. Vi gør os meget umage for at vise så mange forskellige mærker som muligt. Vi gør os konstant overvejelser omkring det. Men det er rigtig svært at finde balancen. På den ene side skal vi ikke nævne for mange navne.

- Så hvis vi viser et produkt, prøver vi ikke at lade skuespillerne sige navnet. Men på den anden side vil vi gerne ligne det virkelige liv, hvor der er mange mærkevarer, brands og produkter, forklarer Camilla Hammerich og kommer med et eksempel fra det samme afsnit af "Borgen".

Morgenmad på Skype
På et tidspunkt sidder seriens hovedperson Birgitte Nyborg og taler med sin kæreste over computeren via Skype.

- Vi kan dele min morgenmad over Skype, siger Birgitte Nyborgs britiske kæreste på computeren med Skypelogoet i baggrunden. Den replik slap gennem nåleøjet hos Camilla Hammerich.

-Vi tænker virkelig meget over det, fordi vi ved, at vi får det skudt i skoene lige med det samme. Men det er virkelig svært, fordi seriens forfattere gerne vil have at skuespillerne snakker som i virkeligheden, siger Camilla Hammerich.