Danmarks 5 mest værdifulde kokke

16x9

Disse danske kokke har ifølge sponsorbureauet Promovator den største brandværdi

Christian Vollerslev, administrerende direktør for ét af Danmarks førende sponsorvirksomheder, Promovator, fortæller til tv2.dk, at det for 10-20 år siden var mænd som Søren Gerricke, Henrik Boserup, Roy(far) & Jan(søn) Hurtigkarl, som havde den største brandværdi blandt danske kokke, men at det billede har ændret sig.

"Mange af de kendte stjernekokke kommer og går, men dem der ligger her på kokkenes top 5-liste, er dem, der aktuelt og i den nærmeste fremtid repræsenterer den største kommercielle værdi. Det er de største brands og dermed dem, som potentielle sponsorer helst ville arbejde sammen med og investere deres penge i," siger Christian Vollerslev, og fortsætter;

"Rent kommercielt er dette et område med meget stort sponsorpotentiale. Vi er både i Danmark som helhed, men også i København blevet placeret højt på verdensranglisten over gastronomiske perler. Denne øgede fokus giver øget eksponering og medieomtale både i tv og de trykte medier, hvilket betyder, at der tillægges fokus og kommerciel værdi, som vi også kender det fra eksempelvis sport og kultur sponsorater."

Ifølge Promovator er de nedenstående danske kokke de nuværende mest værdifulde brands.

Danmarks 5 største kokkebrands:

1. Rene Redzepi
Med de to Michelin-stjerner til Noma og de to, forhåbentlig snart tre, gange udnævnelser til verdens bedste restaurant, så er Redzepi uden tvivl og uden sammenligning Danmarks største kokkebrand ...

Det er med rette, at Wonderful Copenhagen støtter manden bag den restaurant, der får turister til at rejse fra Japan, Australien og resten af verden til Danmark for at spise på Noma i lille København.

Rene har arbejdet på Kong Hans og El Bulli, den spanske stjernerestaurant der gennem mange år dominerede netop denne liste over verdens bedste restauranter. Han er ambassadør for Nordisk Ministerråds program, Ny Nordisk Mad, som arbejder for at synliggøre værdien af nordisk madkultur og råvarer. Han er dog ikke specielt tv-kendt.

2. Rasmus Kofoed
Han har vundet både Guld, Sølv og Bronze ved de uofficielle verdensmesterskaber for kokke, Bocuse d'Or, hvor blandt andet Metro Cash and Carry er én af sponsorerne.

Han har endnu Ikke signifikant tv-eksponering i brede madprogrammer, men han har super relevant eksponering fra Bocuse d'Or og fra et enkelt DR2-program om Bocuse d'Or og hans vej til guldet. Han er medejer og køkkenchef på Geranium, som nu også har fået en Michelin stjerne...

3. Brødrene Price
Ekstremt kendte navne - ikke kun blandt gastronomer, men også hos de fleste danskere som bare kan lide mad. Brødrene blev kendte som madanmeldere og kokke i programmerne 'Spise med Price', der med sine høje seertal betød, at man ikke kan nævne smør og mad i samme sætning uden at tænke på dem den dag i dag. De er også restauratører i Tivoli.

4. Thomas Hermann
Er tv-kendt fra programmet 'Masterchef'. Køkkenchef på Herman ved Tivoli fra 2008, hvor han 10 måneder efter åbningen modtog en Michelinstjerne. Er nu videre mod nye eventyr med ejerne af blandt andet Falsled Kro, Familien Grønlykke.

5. Bo Bech og Thomas Rode Andersen
5. pladsen deles af Bo Bech, der er kendt fra tv programmet 'Med kniven for struben' samt restauranterne Geist og Paustian, og Thomas Rode Andersen, køkkenchef på Kong Hans, hvor han har været siden siden 1996, hvilket er uhørt længe.

Kong Hans har desuden holdt fast på en Michelinstjerne siden 1983, noget kun ganske få restauranter har. Thomas Rode Andersen har endda tatoveret Kong Hans' logo på sit bryst. Han er tv-kendt via ét af de utallige såkaldte "meet & eat"-programmer, hvor han giver kokkeråd. Er desuden meget aktuel med sin kogebog om stenaldermad og har nu åbnet en stenalderbar i Torvehallerne.